Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Ulpukan pää ei kestänyt koska me pelleiltiin koko vuoden musiikki tunnit" : 5. luokan oppilaiden narratiiveja huonoista musiikintunneista

Leinonen, Taina (2022-06)

 
Avaa tiedosto
Leinonen_Taina.pdf (1.277Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Leinonen, Taina
Lapin yliopisto
06 / 2022
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060643581
Tiivistelmä
Epäonnistuneet musiikintunnit lienevät tuttuja jokaiselle musiikkia koskaan opettaneelle, mutta millainen on huono musiikintunti oppilaiden näkökulmasta katsottuna? Tämän tutkimuksen taustalla oli halu ymmärtää, millaisia merkityksiä oppilaat antavat huonoille musiikintunneille: mitä huonolla musiikintunnilla tapahtuu? Entä millainen rooli opettajalla ja oppilailla on näissä tapahtumissa? Päätutkimuskysymykseni oli: Millaisena huono musiikintunti kuvataan oppilaiden narratiiveissa? Alakysymykseni olivat: 1. Millaisia rooleja tarinoiden kertojat ottavat itselleen musiikintunnilla? 2. Millainen on eri kertojaryhmien opettajasuhde? 3. Miten opettajan käyttämät luokanhallintastrategiat näkyvät narratiiveissa?

Tutkimus toteutettiin laadullisena narratiivisena tutkimuksena, jonka metodologisena lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote sekä sosiaalinen konstruktionismi. Sovelletulla eläytymismenetelmällä kerätty narratiivinen aineisto kerättiin kuudeltatoista 5. luokan oppilaalta, jotka kirjoittivat kukin tarinan otsikon ”Minä huonolla musiikintunnilla” inspiroimina. Aineisto analysoitiin narratiivien analyysilla, eli tyypittelemällä tarinat ryhmiin, joita tarkasteltiin temaattisesti. Kolmannen alakysymyksen analyysissa hyödynnettiin teoriaohjaavaa analyysia.

Tutkimuksen tulosten perusteella huono musiikintunti on sellainen, jolla opettaja ei pysty pitämään luokkaa kurissa. Neljä kertojaryhmää, Uhmakkaat riehujat, Katuvat riehujat, Tunnolliset sivustakatsojat sekä Kiusatuksi tulleet, osoittavat sen, että musiikintunnilla riehuminen on sukupuolittunut käyttäytymismalli, jota on vaikea muuttaa, ja että riehuminen sekä siihen liittyvät opettajan koko luokkaa koskevat negatiiviset reaktiot aiheuttavat sivustakatsojissa todellista kärsimystä. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että hyvä musiikintunti edellyttää musiikinopettajalta riittäviä luokanhallintataitoja. Musiikinopettajan yksi tärkeimmistä tehtävistä on luoda sekä henkisesti että fyysisesti turvallinen oppimisympäristö, jotta kaikki oppilaat uskaltavat osallistua musisointiin omista lähtökohdistaan käsin ilman pelkoa nolatuksi tai kiusatuksi tulemisesta. Avainsanat: narratiivinen tutkimus, musiikinopetus, luokanopettaja, luokanhallinta, häiriökäyttäytyminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste