Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Saamenkieliset oppimateriaalit opettajien kokemana

Rasmus, Christer (2022-06)

 
Avaa tiedosto
Rasmus_Christer.pdf (647.8Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Rasmus, Christer
06 / 2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062048085
Tiivistelmä
Saamenkieliseen opetukseen liittyvät kysymykset ovat olleet viime aikoina hyvin paljon esillä. Saamenkielinen opetus kattaa muun muassa saamen kieltä äidinkielenään ja saamen kieltä vieraana kielenä lukevat oppilaat. Tässä tutkimuksessa tutkitaan saamenkielisiä oppimateriaaleja opettajien näkökulmasta. Kaiken opetuksen keskeisessä asemassa ovat laadukkaat saamenkieliset oppimateriaalit, joiden tilanne on tällä hetkellä melko huono yhteiskunnassamme. Oppimateriaalien tehtävänä on muun muassa vahvistaa saamenkielisen oppilaan kulttuuri- ja kieli-identiteettiä sekä näin ollen vaalia saamen kieltä ja kulttuuria.

Saamenkieliseen opetukseen ja oppimateriaaleihin liittyviä tutkimuksia on tehty erityisen vähän, jonka takia niiden hyödyntäminen tässä tutkimuksessa on melko vähäistä. Saamen kieliä ja kulttuuria on kuitenkin pyritty vaalimaan ja parantamaan muun muassa erilaisten lakien kautta suoden saamelaisille erinäisiä oikeuksia.

Oppimateriaalien tavoitteita ja sisältöjä määrittelevät perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, jolloin oppimateriaalit on tehtävä noudattamaan sitä. Saamenkielisten oppimateriaalien saatavuus on melko heikolla tasolla. Yleensä ne eivät vastaa nykyistä opetussuunnitelmaa eli ne ovat vanhentuneita. Tämä on erittäin huono asia, sillä saamelaisilla oppilailla on oikeus saada opetusta omalla äidinkielellään. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 (POPS) mukaan saamen kielen ja kirjallisuuden tärkeimpänä tehtävänä on pyrkiä tukemaan Suomessa puhuttujen saamen kielten säilymistä sekä samalla vahvistamaan niiden asemaa. Tällöin oppilaat saavat hyvän perustan käyttää ja kehittää omia kielellisiä taitojaan.

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia näkemyksiä saamenkielisillä opettajilla on saamenkielisestä oppimateriaalista. Toteutin pro gradu -tutkielmani saamenkielisten opettajien kokemuksista saamenkielisiin oppimateriaaleihin liittyen. Menetelmänä käytin haastattelua. Haastattelin yhteensä viittä saamenkielistä opet-tajaa. Kaikki työskentelivät samassa koulussa. Haastateltavat olivat ikähaarukaltaan hyvin monenlaisia ja sukupuolijakaumaltaan naisia.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että kaikilla haastateltavilla oli melko samanlaiset näkemykset saamenkieliseen oppimateriaaliin liittyen. He kokivat, että saamenkielisen oppimateriaalin saatavuus ja määrä on melko hataralla pohjalla. He toivovat tilanteen parantuvan tulevaisuudessa, jotta saamenkielisten opettajien työmäärä helpottuu, sillä nykyisin he joutuvat itse tekemään todella paljon materiaalia opetuskäyttöön.

Tuloksista ilmeni, että opettajien näkemykset saamenkielisen oppimateriaalin määrään olivat samanlaisia. Heidän valintakriteerinsä pohjautuivat myös valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaisesti. Oppimateriaalin laatukysymyksistä löytyi hieman eriäviä mielipiteitä, sillä osa katsoi niissä olevan suuria laadullisia puutteita, kun taas osa oli sitä mieltä, että kaikki käytössä oleva materiaali on hyvää, sillä sitä on niin vähän.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste