Taideperustainen tutkimus sisällön tuottamiseksi Kuvataideopettajan innostuskirjaan (Dungeons & Dragons 5th edition)
Ylönen, Eevi; Kääriäinen, Antti (2022-06-22)
Ylönen, Eevi
Kääriäinen, Antti
Lapin yliopisto
22.06.2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062248411
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062248411
Tiivistelmä
Pöytäroolipelit nähdään nykyisin merkittävänä taiteen ja kulttuurin muotona. Monet tutkijat korostavat pöytäroolipelien pedagogista potentiaalia. Pöytäroolipelien hyödyntäminen opetuksessa vaatii opettajalta tiettyä perehtyneisyyttä aiheeseen. Opettajalla ei välttämättä ole aikaa, tai mahdollisuuttakaan tämän perehtyneisyyden saavuttamiseksi. Tutkimuksemme tavoitteena oli laatia perustellut sisällöt Kuvataideopettajan innostuskirja -julkaisuun. Julkaisu pyrkii innostamaan ja tukemaan opettajaa pöytäroolipelaamiseen perehtymisessä, lisäämään ymmärrystä menetelmän pedagogisista mahdollisuuksista, sekä madaltamaan kuvataideopettajan kynnystä kokeilla ja soveltaa pöytäroolipelaamista koulun kontekstissa.
Tutkimus toteutettiin taideperustaisena tutkimuksena, joka oli produktio-orientoitunut ja practice-based -tyyppinen. Aineistona käytimme Dungeons & Dragons 5th edition -pelin oppaita, sekä omia kokemuksiamme liittyen roolipelaamiseen ja pelinjohtamiseen.
Syklisen iteratiivisen prosessin aikana analysoimme oppaita siten, että roolipeliharrastajan ja opettajan näkökulmat vuorottelivat dialogisesti, tuottaakseen sujuvoitetun ja monipuolisesti kommentoidun materiaalipaketin. Materiaaleja testattiin toistuvasti käytännössä aktiivisen roolipelitoiminnan kautta. Kutsuimme tätä menetelmää Iteraation kehäksi. Tuotetut materiaalit teemoiteltiin ja kokonaisuutta teoretisoitiin kouluopetuksen kontekstia ajatellen. Kehkeytyneen monivaiheisen tutkimuspolkumme jäsennyksen avulla, arvioimme valitsemamme tutkimusmetodin sopivuutta, sekä taiteilija-tutkijana kehittymistämme tutkimusprosessin aikana.
Tutkimustuloksena esittelimme kahdeksanosaisen julkaisun sisällön. Käytäntöpainotteiset osiot keskittyvät D&D 5e -pöytäroolipelin keskeisiin peruselementteihin, sekä pelin vuorovaikutustilanteeseen. Ne nostavat myös esiin mahdollisia ongelmakohtia ja tarjoavat ratkaisuehdotuksia. Teoriapainotteiset osiot kirkastavat kuvaa roolipelaamisen pedagogisista mahdollisuuksista. Ne tukevat kuvataideopettajaa pöytäroolipelaamisen suunnittelussa ja toteuttamisessa kouluun, esimerkiksi esittelemämme Pöytäroolipeliopetuksen vaiheet -mallin avulla. Teoretisoimme pöytäroolipelaamisen opetusmetodina olevan leikillinen, luova, dialoginen, performatiivinen ja transformatiivinen vuorovaikutusprosessi, jollaisena se on verrattavissa yhteisölliseen taidekasvatukseen, sekä taiteeseen. Koulun kuvataideopetukselle D&D 5e voi tarjota hyvin mielikuvituksellisia, kokonaisvaltaisia ja situationaalisia oppimisympäristöjä, jotka soveltuvat erityisesti laaja-alaisen osaamisen taitojen, kuten monilukutaidon harjaannuttamiseen. Tutkimus osoittaa uusia jatkotutkimuksen suuntia. Laatimamme sisällöt mahdollistavat julkaisun toteuttamisen. Julkaisu tukee kuvataideopettajan lisäksi tiedonalojen välisen opetuksen kehittämistä koulussa.
Tutkimus toteutettiin taideperustaisena tutkimuksena, joka oli produktio-orientoitunut ja practice-based -tyyppinen. Aineistona käytimme Dungeons & Dragons 5th edition -pelin oppaita, sekä omia kokemuksiamme liittyen roolipelaamiseen ja pelinjohtamiseen.
Syklisen iteratiivisen prosessin aikana analysoimme oppaita siten, että roolipeliharrastajan ja opettajan näkökulmat vuorottelivat dialogisesti, tuottaakseen sujuvoitetun ja monipuolisesti kommentoidun materiaalipaketin. Materiaaleja testattiin toistuvasti käytännössä aktiivisen roolipelitoiminnan kautta. Kutsuimme tätä menetelmää Iteraation kehäksi. Tuotetut materiaalit teemoiteltiin ja kokonaisuutta teoretisoitiin kouluopetuksen kontekstia ajatellen. Kehkeytyneen monivaiheisen tutkimuspolkumme jäsennyksen avulla, arvioimme valitsemamme tutkimusmetodin sopivuutta, sekä taiteilija-tutkijana kehittymistämme tutkimusprosessin aikana.
Tutkimustuloksena esittelimme kahdeksanosaisen julkaisun sisällön. Käytäntöpainotteiset osiot keskittyvät D&D 5e -pöytäroolipelin keskeisiin peruselementteihin, sekä pelin vuorovaikutustilanteeseen. Ne nostavat myös esiin mahdollisia ongelmakohtia ja tarjoavat ratkaisuehdotuksia. Teoriapainotteiset osiot kirkastavat kuvaa roolipelaamisen pedagogisista mahdollisuuksista. Ne tukevat kuvataideopettajaa pöytäroolipelaamisen suunnittelussa ja toteuttamisessa kouluun, esimerkiksi esittelemämme Pöytäroolipeliopetuksen vaiheet -mallin avulla. Teoretisoimme pöytäroolipelaamisen opetusmetodina olevan leikillinen, luova, dialoginen, performatiivinen ja transformatiivinen vuorovaikutusprosessi, jollaisena se on verrattavissa yhteisölliseen taidekasvatukseen, sekä taiteeseen. Koulun kuvataideopetukselle D&D 5e voi tarjota hyvin mielikuvituksellisia, kokonaisvaltaisia ja situationaalisia oppimisympäristöjä, jotka soveltuvat erityisesti laaja-alaisen osaamisen taitojen, kuten monilukutaidon harjaannuttamiseen. Tutkimus osoittaa uusia jatkotutkimuksen suuntia. Laatimamme sisällöt mahdollistavat julkaisun toteuttamisen. Julkaisu tukee kuvataideopettajan lisäksi tiedonalojen välisen opetuksen kehittämistä koulussa.