Sukupuolittunut muotoilu - Miten hygieniatuotteita markkinoidaan perinteisten sukupuoliroolien keinoin
Ojakangas, Toni (2022-07-04)
Ojakangas, Toni
Lapin yliopisto
04.07.2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022070451038
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022070451038
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on eritellä multimodaalisen analyysin keinoin, miten tuotteita markkinoidaan visuaalisesti käyttäen perinteisiä sukupuoliroolimalleja pohjana. multimodaalisen analyysin tarkoituksena on jakaa kokonaisuus pienempiin palasiin, eli moodeihin ja tutkia niitä yhdessä ja erikseen. Valitsemani moodit ovat, väri, muoto ja materiaali, kuvat ja kuvitukset sekä logo ja typografia. Tutkin näitä visuaalisia elementtejä kirjallisuuden ja historian kautta ja vertailen käytettyjä metodeja keskenään. Tutkimuksen kriittinen näkökanta perustuu perinteisen maskuliinisen miehen ja feminiinisen naiseen liittyvään visuaaliseen markkinointiin ja kuinka nämä tavat perustuvat stereotypioihin ja melkeinpä karikatyyreihin. Tutkimuksen tavoitteena ei ole tuomita sukupuolijaoteltua markkinointia, vaan listata ja kyseenalaistaa käytettyjä tapoja, jotka alleviivaavat kahtiajakautuneita metodeja ja rajoittuneita näkemyksiä monimuotoisemmista naisista ja miehistä.
Tutkimuksen tuloksina löytyi monia visuaalisia keinoja, miten yritykset lähestyvät asiakkaita perinteiden sukupuoliroolimallien keinoin. Visuaalisuuden lisäksi myös tuotteissa käytetyilla sanavalinnoilla tai tuoksuilla voidaan nähdä kahtiajako, joka erittelee tuotteet erikseen miehille tai naisille.
Tutkimuksen tuloksina löytyi monia visuaalisia keinoja, miten yritykset lähestyvät asiakkaita perinteiden sukupuoliroolimallien keinoin. Visuaalisuuden lisäksi myös tuotteissa käytetyilla sanavalinnoilla tai tuoksuilla voidaan nähdä kahtiajako, joka erittelee tuotteet erikseen miehille tai naisille.