Suomen Interrail-maabrändi
Puusti, Eetu (2022)
Puusti, Eetu
2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022070851492
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022070851492
Tiivistelmä
Interrailaus on ollut suosittu ilmiö eurooppalaisten keskuudessa jo 1970-luvun alkupuolelta asti. Se on tarjonnut sadoille tuhansille reppumatkailijoille keinon tutustua Euroopan kulttuurilliseen, historialliseen ja maantieteelliseen monimuotoisuuteen. Interrailauksen suosiossa on nähty 2010- ja 2020-lukujen vaihteessa uutta nousua ja lippuja on myyty 1980- ja 1990-lukujen taitteen huippuvuosien tahtiin. Interrail-matkailu on matkailututkimuksessa suhteellisen vähälle huomiolle jäänyt ilmiö. Sen aihepiiristä löytyy kuitenkin jonkin verran tutkimusta, sekä useampia pro-gradu—tutkielmia ja opinnäytetöitä. Tutki-musta on tehty esimerkiksi Interrailista mobiliteettina, sen aistittavista ominaisuuksista, sen kautta saavutettavista oppimiskokemuksista, ja suhteesta reppumatkailuun, sekä kansallisesta imagosta ja yleisestä kiinnostuksesta ilmiötä kohtaan. Suomen roolia Interrail-matkakohteena ei ole aiemmassa tutkimuksessa huomioitu ollenkaan.
Tutkimuskohteena on Suomen brändäys Interrail-kohdemaana. Päätutkimuskysymyksenäni kysyin: Millaisista asioista Suomen maabrändi muodostuu Interrailin markkinoinnissa ja matkailijoiden näkemyksissä? Päätutkimuskysymyksen alle muodostuvia kysymyksiä olivat: Millaisista asioista Suomen maabrändi muodostuu Interrailin internetsivuilla? Millaisista asioista Suomen maabrändi muodostuu Interrailin Instagram-profiilissa? ja Millaisena Suomi näyttäytyy kohteessa Interrailanneille? Aineistoni muodostuivat Interrailin internetsivujen Suomi-aiheisista osioista, Suomi-aiheisista julkaisuista Interrailin Instagramissa, sekä Suomessa interrailanneille matkailijoille teetetyistä kyselyistä. Tutkimusaineistojani analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, ja analyysivaiheessa muodostin Suomen Interrail-maabrändin muodostavista tekijöistä kolme pääteemaa: Suomen vetovoimatekijät, suomalainen kulttuuri, ja ilmasto ja sijainti.
Suomen Interrail-maabrändi rakentui pitkälti niistä asioista, joita Suomen markkinoinnissa on käytetty muussakin matkailussa. Luontomatkailu, ja kohteista Helsinki ja Lappi, olivat merkittävimmässä roolissa. Talvimatkailun merkitys oli myös huomattava, mutta ympärivuotisuutta painotettiin enemmän kuin Suomeen liittyvässä markkinoinnissa yleensä. Muun muassa revontulet, joulupukki ja saunakulttuuri ovat kaikki tunnettuja vetovoimatekijöitä kansainvälisille matkailijoille, ja näillä oli vahva rooli myös Interrailin markkinoinnissa, mutta esiin nostettiin kuitenkin myös useita sellaisia asioita, joita ulkomainen matkailija ei välttämättä ensisijaisesti yhdistäisi Suomeen – kuten keskiaikaiset linnat, junabongaus, ja leijalautailu.
Interrailin markkinointimateriaalit antavat Suomen juna- ja linja-autoverkostojen varrelta matkailijalle paljon valinnanvaraa. Kulttuuria, historiaa, luonnonrauhaa, eläväistä kaupunkikulttuuria ja mielenkiintoisia aktiviteetteja näyttää löytyvän markkinointimateriaalien mukaan joka puolelta Suomea. Tutkimus tukee Suomen maabrändiin liittyvää keskustelua, ja tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi suomalaisen junamatkailun markkinoinnissa.
Tutkimuskohteena on Suomen brändäys Interrail-kohdemaana. Päätutkimuskysymyksenäni kysyin: Millaisista asioista Suomen maabrändi muodostuu Interrailin markkinoinnissa ja matkailijoiden näkemyksissä? Päätutkimuskysymyksen alle muodostuvia kysymyksiä olivat: Millaisista asioista Suomen maabrändi muodostuu Interrailin internetsivuilla? Millaisista asioista Suomen maabrändi muodostuu Interrailin Instagram-profiilissa? ja Millaisena Suomi näyttäytyy kohteessa Interrailanneille? Aineistoni muodostuivat Interrailin internetsivujen Suomi-aiheisista osioista, Suomi-aiheisista julkaisuista Interrailin Instagramissa, sekä Suomessa interrailanneille matkailijoille teetetyistä kyselyistä. Tutkimusaineistojani analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, ja analyysivaiheessa muodostin Suomen Interrail-maabrändin muodostavista tekijöistä kolme pääteemaa: Suomen vetovoimatekijät, suomalainen kulttuuri, ja ilmasto ja sijainti.
Suomen Interrail-maabrändi rakentui pitkälti niistä asioista, joita Suomen markkinoinnissa on käytetty muussakin matkailussa. Luontomatkailu, ja kohteista Helsinki ja Lappi, olivat merkittävimmässä roolissa. Talvimatkailun merkitys oli myös huomattava, mutta ympärivuotisuutta painotettiin enemmän kuin Suomeen liittyvässä markkinoinnissa yleensä. Muun muassa revontulet, joulupukki ja saunakulttuuri ovat kaikki tunnettuja vetovoimatekijöitä kansainvälisille matkailijoille, ja näillä oli vahva rooli myös Interrailin markkinoinnissa, mutta esiin nostettiin kuitenkin myös useita sellaisia asioita, joita ulkomainen matkailija ei välttämättä ensisijaisesti yhdistäisi Suomeen – kuten keskiaikaiset linnat, junabongaus, ja leijalautailu.
Interrailin markkinointimateriaalit antavat Suomen juna- ja linja-autoverkostojen varrelta matkailijalle paljon valinnanvaraa. Kulttuuria, historiaa, luonnonrauhaa, eläväistä kaupunkikulttuuria ja mielenkiintoisia aktiviteetteja näyttää löytyvän markkinointimateriaalien mukaan joka puolelta Suomea. Tutkimus tukee Suomen maabrändiin liittyvää keskustelua, ja tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi suomalaisen junamatkailun markkinoinnissa.