Puolangan pessimistit virallisen kuntabrändin haastajana : Kunnan visuaalisen ilmeen yhdenmukaistaminen
Tauriainen, Heidi (2022)
Tauriainen, Heidi
Lapin yliopisto
2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102763370
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102763370
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee kuntabrändien rakentamista ja siinä pohditaan esimerkkien kautta, millaisia toimia kunnat ja kaupungit tekevät rakentaakseen erottuvaa brändiä. Erityisen tarkastelun kohteena brändin visuaalisen ilmeen kannalta ovat Puolangan pessimistit virallisen kuntabrändin haastajana sekä Puolangan kunta virallisen kuntabrändin omistajana. Tutkimuksessa vastataan kysymyksiin: millaisten visuaalisten valintojen kautta Puolangan pessimistit haastaa tai vahvistaa Puolangan kunnan virallista brändiä ja millaisilla visuaalisilla ja sanallisilla keinoilla pessimistibrändiä voisi ilmentää, jotta se soveltuisi kunnan käyttöön sopivaksi? Tutkimusaineisto koostuu Puolangan pessimistien laajasta visuaalisesta materiaalista valikoiduista esimerkeistä sekä Puolangan kunnan verkkosivuilla esitetystä kuva-aineistosta. Semioottisen analyysin ja lähiluvun avulla on muodostettu kolme tutkimustulosten kokonaisuutta. Sanallinen ilmaisu ja typografia vaikuttavat viestin tulkintaan, ja niiden käyttö on merkittävässä roolissa pessimistien materiaaleissa, mutta niitä ei käytetä kunnan virallisessa materiaalissa. Molempien kuva-aineistoissa ympäristö ja olosuhteet luovat paikkabrändiä, mikä näkyy hiljaisena kylänraittina ja rakennuksina sekä luontona. Kuntalaisten erilaiset esitystavat vaihtelevat pessimistien kuvamateriaalin asetelluista ja poseeraavista kuvista kunnan virallisen materiaalin luonnollisempiin esitystapoihin. Ihmisten poissaolo on näkyvä piirre molempien materiaaleissa. Näiden tulosten avulla, pessimistien sanallista ilmaisua muokkaamalla sekä erilaisia kuva- ja typografisia tyylejä kokeilemalla toteutettiin tutkielman produktio-osa, jossa syntyi kolme erilaista visuaalista mainoskonseptin luonnosta: Mulle riittää, Aito ja Eilisessä on hyvä elää. Niiden tavoitteena oli löytää sellaisia esitystapoja, joiden avulla Puolangan kunta pystyisi hyödyntämään pessimistien saavuttamaa näkyvyyttä. Kuvamateriaalia ja erityisesti sanallista ilmaisua säätämällä konseptien viesti oli mahdollista muotoilla kunnalle käyttökelpoiseksi. Tavoitteena oli säilyttää mainoskonseptien kokonaisvaikutelma positiivisena ja kunnalle arvoa tuottavana.