Toiminnallinen opetus luokanopettajien käsitysten ja kokemusten mukaan
Perälä, Sanna (2023)
Perälä, Sanna
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061354695
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061354695
Tiivistelmä
Tämä Pro gradu-tutkielma kuvaa luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia toiminnallisesta opetuksesta. Tavoitteena on tuoda esille toiminnallisen opetuksen mahdollisia hyötyjä niin teorian, kuin luokanopettajien omien käsitysten ja kokemusten kautta. Tutkimus on laadullinen ja sitä ohjaavat seuraavat tutkimuskysymykset: Millaisena toiminnallinen opetus näyttäytyy opettajien käsityksissä ja kokemuksissa? Millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta? Millaisia hyötyjä ja merkityksiä toiminnallisella opetuksella on opettajien mukaan? Millaisia vaatimuksia ja haasteita toiminnalliseen opetukseen liittyy opettajien mukaan? Miten toiminnallisen opetuksen toteuttamista voisi edistää? Aineisto on hankittu avoimella kyselylomakkeella kuudelta luokanopettajalta. Aineiston analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan opettajien käsitykset toiminnallisesta opetuksesta olivat hyvin samansuuntaisia. He kertoivat toiminnallisuuden opetuksen konkreettisuudesta. Toiminnallisen opetuksen toteuttamisessa esiintyi vaihtelevuutta. Toiminnallisen opetuksen hyödyiksi osoittautui esimerkiksi oppimiseen liittyvien tekijöiden, kuten motivaation, keskittymiskyvyn, pitkäjänteisyyden ja työrauhan kehittyminen. Lisäksi he kertoivat toiminnallisen opetuksen kehittäneen oppilaiden sosiaalisia suhteita. Myös opetuksen eriyttämisen koettiin olevan erityisen mielekästä toiminnallisten opetusmenetelmien myötä. Opettajat kertoivat myös oppilaiden fyysisen aktiivisuuden lisääntymisestä. Toiminnallisen opetuksen haasteiksi osoittautui suunnitteluun ja etukäteisvalmisteluun menevä aika sekä levottomien ryhmien hallinta.
Tulosten mukaan opettajien käsitykset toiminnallisesta opetuksesta olivat hyvin samansuuntaisia. He kertoivat toiminnallisuuden opetuksen konkreettisuudesta. Toiminnallisen opetuksen toteuttamisessa esiintyi vaihtelevuutta. Toiminnallisen opetuksen hyödyiksi osoittautui esimerkiksi oppimiseen liittyvien tekijöiden, kuten motivaation, keskittymiskyvyn, pitkäjänteisyyden ja työrauhan kehittyminen. Lisäksi he kertoivat toiminnallisen opetuksen kehittäneen oppilaiden sosiaalisia suhteita. Myös opetuksen eriyttämisen koettiin olevan erityisen mielekästä toiminnallisten opetusmenetelmien myötä. Opettajat kertoivat myös oppilaiden fyysisen aktiivisuuden lisääntymisestä. Toiminnallisen opetuksen haasteiksi osoittautui suunnitteluun ja etukäteisvalmisteluun menevä aika sekä levottomien ryhmien hallinta.