”Monesti oppimiseenhan liittyy paljo tunteita” : työssä oppiminen ja tunteet Oppimisen psykologia -podcast kertomusten perusteella
Somppi, Emmi (2023-11-16)
Somppi, Emmi
Lapin yliopisto
16.11.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231116147050
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231116147050
Tiivistelmä
Viime vuosina tunteita käsittelevä tutkimus on lisääntynyt työelämän kontekstissa. Siitä huolimatta kattava käsitys tunteiden roolista työssä oppimisessa puuttuu. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tunteilla on moniulotteinen ja vastavuoroinen merkitys työssä oppimisessa. Tunteet voivat sekä edistää että rajoittaa työssä oppimista, mutta myös työssä oppimisesta voi syntyä erilaisia tunteita. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä vielä rajallisesti tutkitusta aiheesta, työssä oppimisen tunnepitoisesta luonteesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, narratiivisena tutkimuksena. Narratiivisuus tutkimusotteena läpäisi taustafilosofian, aineiston ja analyysin. Tutkimuksen aineistona oli viisi podcast-jaksoa oppimisen psykologia podcastista. Podcast-jaksoissa psykologin ja oppimisen asiantuntijan kanssa keskustelemassa olivat elinikäisen oppimisen asiantuntija, oppimismuotoilun valmentaja, henkilöstöjohtaja, HR-johtaja sekä psykologi. Tutkielman aineisto analysoitiin kategorisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Tulokset olivat samansuuntaisia aiemman tutkimuksen kanssa ja vahvisti käsitystä työssä oppimisen ja tunteiden välisestä vastavuoroisesta suhteesta. Työssä oppimista edistäviä tunteita olivat innostus, uteliaisuus ja turvallisuus. Rajoittavia tunteita olivat paineet, syyllisyys ja epävarmuus. Lisäksi oppimisprosessin äärellä syntyy erilaisia tunteita. Onnistuneiden oppimisprosessien äärellä koettiin positiivisia tunteita, merkityksellisyyttä ja rauhallisuutta. Haastavien oppimisprosessien äärellä koettiin paineita, turhautumista ja epävarmuutta. Tutkielman tärkeänä havaintona on yhteisymmärrys siitä, mitä työssä oppiminen tarkoittaa organisaatiossa ja miten sitä edistetään. Myös työssä oppimisen näkyväksi tekeminen nähdään keinona vähentää valenssiltaan negatiivisia tunteita, jotka liittyvät työssä oppimiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, narratiivisena tutkimuksena. Narratiivisuus tutkimusotteena läpäisi taustafilosofian, aineiston ja analyysin. Tutkimuksen aineistona oli viisi podcast-jaksoa oppimisen psykologia podcastista. Podcast-jaksoissa psykologin ja oppimisen asiantuntijan kanssa keskustelemassa olivat elinikäisen oppimisen asiantuntija, oppimismuotoilun valmentaja, henkilöstöjohtaja, HR-johtaja sekä psykologi. Tutkielman aineisto analysoitiin kategorisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Tulokset olivat samansuuntaisia aiemman tutkimuksen kanssa ja vahvisti käsitystä työssä oppimisen ja tunteiden välisestä vastavuoroisesta suhteesta. Työssä oppimista edistäviä tunteita olivat innostus, uteliaisuus ja turvallisuus. Rajoittavia tunteita olivat paineet, syyllisyys ja epävarmuus. Lisäksi oppimisprosessin äärellä syntyy erilaisia tunteita. Onnistuneiden oppimisprosessien äärellä koettiin positiivisia tunteita, merkityksellisyyttä ja rauhallisuutta. Haastavien oppimisprosessien äärellä koettiin paineita, turhautumista ja epävarmuutta. Tutkielman tärkeänä havaintona on yhteisymmärrys siitä, mitä työssä oppiminen tarkoittaa organisaatiossa ja miten sitä edistetään. Myös työssä oppimisen näkyväksi tekeminen nähdään keinona vähentää valenssiltaan negatiivisia tunteita, jotka liittyvät työssä oppimiseen.