Kestävyys- ja luontokasvatuksen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatuksen henkilöstön käsityksiä ja käytäntöjä kestävyys- ja luontokasvatukseen
Parikka-Nihti, Mari (2023-11-18)
Parikka-Nihti, Mari
Lapin yliopisto
18.11.2023
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231118147592
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231118147592
Tiivistelmä
Luonto toimii laaja-alaisesti hyvinvointimme ylläpitäjänä ja edistäjänä. Luontoyhteyden on katsottu muodostuvan vahvaksi erityisesti pikkulapsi-iässä. Kannamme huolta luonnon monimuotoisuuden jatkuvuudesta ja ilmastonmuutoksen uutisointi tuskin jää keneltäkään huomaamatta. Luonto- ja kestävyysajattelu on erittäin ajankohtaista. Tässä pro gradu työssä tutkitaan, miten luonto- ja kestävyyskasvatus näkyy varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Päätutkimuskysymyksenä esitetään millaisia käsityksiä ja käytäntöjä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on kestävyys- ja luontokasvatukseen. Alakysymyksenä tutkielmassa on pohdittu, mitkä tekijät edistävät tai estävät luonto- ja kestävyyskasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksessa. Kyseessä on monimenetelmällinen, mixed method, tutkimus. Aineisto on koottu kyselylomakkeilla sekä haastatteluilla. Aineiston keruu aloitettiin lokakuussa 2022 ensimmäisillä kyselyillä. Toinen kysely on laitettu sosiaaliseen mediaan marraskuussa 2022 ja haastattelut on toteutettu tammi-helmikuun taitteessa 2023. Aineistoa on analysoitu SPSS ohjelmalla sekä aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tämän tarkastelun perusteella havaitaan, että kestävyys- ja luontokasvatus on varhaiskasvatuksen arjessa jatkuvasti läsnä päivittäin, esimerkiksi keskusteltaessa säästä. Kestävyyskasvatuksen hahmottaminen kokonaisuutena on vielä vierasta varhaiskasvatuksen arjessa, eikä esimerkiksi ilmastokasvatusta nähdä pienten lasten pedagogiikassa merkittävänä. Henkilöstön osaaminen, johtaminen ja resurssointi vaikuttavat kestävyys- ja luontokasvatuksen pedagogiikkaan. Aikaa muun muassa arvokeskusteluille kaivataan enemmän.