Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kestävyys- ja luontokasvatuksen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatuksen henkilöstön käsityksiä ja käytäntöjä kestävyys- ja luontokasvatukseen

Parikka-Nihti, Mari (2023-11-18)

 
Avaa tiedosto
Parikka-Nihti_Mari .pdf (1.721Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Parikka-Nihti, Mari
Lapin yliopisto
18.11.2023
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231118147592
Tiivistelmä
Luonto toimii laaja-alaisesti hyvinvointimme ylläpitäjänä ja edistäjänä. Luontoyhteyden on katsottu muodostuvan vahvaksi erityisesti pikkulapsi-iässä. Kannamme huolta luonnon monimuotoisuuden jatkuvuudesta ja ilmastonmuutoksen uutisointi tuskin jää keneltäkään huomaamatta. Luonto- ja kestävyysajattelu on erittäin ajankohtaista. Tässä pro gradu työssä tutkitaan, miten luonto- ja kestävyyskasvatus näkyy varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Päätutkimuskysymyksenä esitetään millaisia käsityksiä ja käytäntöjä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on kestävyys- ja luontokasvatukseen. Alakysymyksenä tutkielmassa on pohdittu, mitkä tekijät edistävät tai estävät luonto- ja kestävyyskasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksessa. Kyseessä on monimenetelmällinen, mixed method, tutkimus. Aineisto on koottu kyselylomakkeilla sekä haastatteluilla. Aineiston keruu aloitettiin lokakuussa 2022 ensimmäisillä kyselyillä. Toinen kysely on laitettu sosiaaliseen mediaan marraskuussa 2022 ja haastattelut on toteutettu tammi-helmikuun taitteessa 2023. Aineistoa on analysoitu SPSS ohjelmalla sekä aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tämän tarkastelun perusteella havaitaan, että kestävyys- ja luontokasvatus on varhaiskasvatuksen arjessa jatkuvasti läsnä päivittäin, esimerkiksi keskusteltaessa säästä. Kestävyyskasvatuksen hahmottaminen kokonaisuutena on vielä vierasta varhaiskasvatuksen arjessa, eikä esimerkiksi ilmastokasvatusta nähdä pienten lasten pedagogiikassa merkittävänä. Henkilöstön osaaminen, johtaminen ja resurssointi vaikuttavat kestävyys- ja luontokasvatuksen pedagogiikkaan. Aikaa muun muassa arvokeskusteluille kaivataan enemmän.
Kokoelmat
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus) [715]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste