Verkkovälitteinen vuorovaikutus koulusosiaalityössä
Hiltunen, Taina (2023)
Hiltunen, Taina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231201150721
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231201150721
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, miten verkkovälitteinen työskentely vaikuttaa koulukuraattoreiden työhön sekä opiskelijan kohtaamiseen ja tukemiseen. Tutkimuksessa tuodaan esiin, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita koulukuraattorit kokevat verkkovälitteisessä työskentelyssä olevan toisaalta oman työn hallinnan ja toisaalta opiskelijan kohtaamisen sekä kuraattorin ja opiskelijan välisen vuorovaikutuksen kannalta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin keväällä 2021 haastattelemalla viittä erään lappilaisen kunnan koulukuraattorina toimivaa sosiaalityöntekijää. Haastattelut toteutettiin teemamuotoisina yksilöhaastatteluina etäyhteydellä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkielman pohjalta voidaan todeta koulukuraattorien kokevan verkkovälitteisessä työskentelyssä olevan sekä mahdollisuuksia että haasteita. Tulosten mukaan verkkovälitteisyys voi lisätä mahdollisuuksia oman työn hallintaan tuomalla työhön lisää tehokkuutta ja joustavuutta sekä parantamalla työhyvinvointia. Opiskelijan kohtaamisen sekä kuraattorin ja opiskelijan välisen vuorovaikutuksen kannalta mahdollisuuksia voidaan sanoa olevan opiskelijan sosiaalisten paineiden vähentyminen, yhteydenpidon vaivattomuus sekä tiedon välittämisen ja hakemisen helppous. Tutkimusaineiston perusteella verkkovälitteisyys voi tuoda haasteita oman työn hallinnalle lisäämällä työn intensiivisyyttä sekä vähentämällä työyhteisön ja kollegojen välistä yhteisöllisyyttä. Lisäksi tutkimuksen mukaan haasteena ovat tietotekniset ongelmat ja tietoturvariski. Opiskelijan kohtaamiseen ja kuraattorin ja opiskelijan väliseen vuorovaikutukseen liittyen haasteina voidaan todeta olevan kohtaamisen pintapuolisuus ja lisääntynyt väärinymmärryksen riski sekä verkkovälitteisen työskentelyn sopimattomuus opiskelijoiden haastavimmissa ja monimutkaisimmissa tilanteissa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin keväällä 2021 haastattelemalla viittä erään lappilaisen kunnan koulukuraattorina toimivaa sosiaalityöntekijää. Haastattelut toteutettiin teemamuotoisina yksilöhaastatteluina etäyhteydellä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkielman pohjalta voidaan todeta koulukuraattorien kokevan verkkovälitteisessä työskentelyssä olevan sekä mahdollisuuksia että haasteita. Tulosten mukaan verkkovälitteisyys voi lisätä mahdollisuuksia oman työn hallintaan tuomalla työhön lisää tehokkuutta ja joustavuutta sekä parantamalla työhyvinvointia. Opiskelijan kohtaamisen sekä kuraattorin ja opiskelijan välisen vuorovaikutuksen kannalta mahdollisuuksia voidaan sanoa olevan opiskelijan sosiaalisten paineiden vähentyminen, yhteydenpidon vaivattomuus sekä tiedon välittämisen ja hakemisen helppous. Tutkimusaineiston perusteella verkkovälitteisyys voi tuoda haasteita oman työn hallinnalle lisäämällä työn intensiivisyyttä sekä vähentämällä työyhteisön ja kollegojen välistä yhteisöllisyyttä. Lisäksi tutkimuksen mukaan haasteena ovat tietotekniset ongelmat ja tietoturvariski. Opiskelijan kohtaamiseen ja kuraattorin ja opiskelijan väliseen vuorovaikutukseen liittyen haasteina voidaan todeta olevan kohtaamisen pintapuolisuus ja lisääntynyt väärinymmärryksen riski sekä verkkovälitteisen työskentelyn sopimattomuus opiskelijoiden haastavimmissa ja monimutkaisimmissa tilanteissa.