Aika ja uppoutuminen : kuvataidekasvattajan ympäristösuhteen rakentuminen
Karikko, Matti-Pekka (2023)
Karikko, Matti-Pekka
Lapin yliopisto
2023
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231219155621
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231219155621
Tiivistelmä
Tutkielmassani selvitän, kuinka posthumanistisen kuvataidekasvatuksen haasteisiin on mahdollista vastata tutkimalla ammatti-identiteetissä ja ympäristösuhteessa tapahtuvia muutoksia ympäristötaiteen avulla. Tutkielman avainkäsitteitä ovat posthumanismi, uusmaterialismi ja kanssatietäminen. Käytän a/r/tografista menetelmää, jonka keskeinen piirre on näkemys kuvataidekasvattajasta taiteilija-tutkija-opettajana. Reflektioaineisto koostuu tekemistäni ympäristö- ja vaellustaiteen taideteoksista sekä muistiinpanoista. Muodostan aineistosta ympäristösuhdetta kuvaavat teemat temaattisen analyysin avulla.
Tutkielmani tulokset osoittavat ympäristösuhteen muutoksen kanssatietävämpään, moniaistisempaan ja kulttuurisensitiivisempään suuntaan. Posthumanistisesti ja uusmaterialistisesti painottunut ympäristötaiteellinen työskentely tekee näkyväksi elämäkerrallista tietoa ympäristöstä, mahdollistaa luonnon ja taiteen prosessien vertailemisen keskenään, madaltaa taiteen tekemisen kynnystä ja kannustaa etsimään uudenlaisia ympäristössä toimimisen muotoja.
Tulosten perusteella oman ympäristö- ja vaellustaiteellisen työskentelyn tarkasteleminen mahdollistaa monipuolisemman ja omaehtoisemman läsnäolon ympäristössä ja näin syventävää ympäristösuhdetta. Tutkimuksen tulokset avaavat näkökulman yksityisestä kokemuksesta yleiseen, kun ympäristötaiteen tekemisen äärellä autoetnografisesti kerätty tieto yhdistyy kuvataidekasvatuksen viimeaikaiseen teoreettiseen viitekehykseen. Tuloksia voi soveltaa myös kuvataideopetuksessa.
Tutkielmani tulokset osoittavat ympäristösuhteen muutoksen kanssatietävämpään, moniaistisempaan ja kulttuurisensitiivisempään suuntaan. Posthumanistisesti ja uusmaterialistisesti painottunut ympäristötaiteellinen työskentely tekee näkyväksi elämäkerrallista tietoa ympäristöstä, mahdollistaa luonnon ja taiteen prosessien vertailemisen keskenään, madaltaa taiteen tekemisen kynnystä ja kannustaa etsimään uudenlaisia ympäristössä toimimisen muotoja.
Tulosten perusteella oman ympäristö- ja vaellustaiteellisen työskentelyn tarkasteleminen mahdollistaa monipuolisemman ja omaehtoisemman läsnäolon ympäristössä ja näin syventävää ympäristösuhdetta. Tutkimuksen tulokset avaavat näkökulman yksityisestä kokemuksesta yleiseen, kun ympäristötaiteen tekemisen äärellä autoetnografisesti kerätty tieto yhdistyy kuvataidekasvatuksen viimeaikaiseen teoreettiseen viitekehykseen. Tuloksia voi soveltaa myös kuvataideopetuksessa.