”On hyviä kokemuksia ja mä näen sen hyvin positiivisena, mutta pitää tiedostaa myös ne reunaehdot ja ne haasteetkin.” : fenomenografinen tutkimus korkeakouluopettajien digitaalisen teknologian osaamisesta sekä tuesta ja tuen tarpeista verkko-opetuksessa
Jalonen, Sanni (2023)
Jalonen, Sanni
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401081889
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401081889
Tiivistelmä
Digitaalisen teknologian määrä yhteiskunnan eri osa-alueilla on kasvanut. Kansalaiset ovat tekemisissä digitaalisen teknologian kanssa lähes päivittäin ja suurin osa palveluista on siirtynyt digitaaliseen muotoon. Tulevaisuuden kansalainen tarvitsee siis monipuolisia digitaitoja. Digitaalisuutta on lisätty myös opetuksessa. Opetuskäytössä digitaalinen teknologia vaatii opettajalta tietynlaisia tietoja ja taitoja. Opettajan tulee sisältötiedon ja pedagogiikan lisäksi osata huomioida kuinka hän integroi digitaalisen teknologian opetukseen. Digitaalisen teknologian integroiminen opetukseen vaatii opettajalta tiettyjen asioiden tiedostamista, kuten minkälaisia uskomuksia, asenteita tai mielipiteitä hänellä digitaalisesta teknologiasta mahdollisesti on. Opettajan tulee myös huomioida sisältötiedon ja pedagogiikan yhteensovittaminen digitaalisuuden kanssa, jotta lopputuloksena saataisiin laadukasta opetusta. Opettajien digitaalisen teknologian integroimiseen opetuskäyttöön vaikuttavat monet asiat. Opettajien sisäiset käsitykset itsestä ja digitaalisuudesta, ulkoiset resurssit, kuten laitteet, ohjelmat ja niiden sujuva käyttö. Myös työnantajan tarjoama tuki ja resurssit vaikuttavat lopulliseen digitaalisen teknologian käyttöön opetuksessa.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaisia kokemuksia korkeakouluopettajilla on digitaalisesta teknologiasta verkko-opetuksessa. Minkälaisia asioita kokemuksissa korostuu, miten digitaalisen teknologian käyttöä on tuettu, sekä minkälaisia tuentarpeita kokemuksista nousee. Kyseessä on fenomenografinen tutkimus, jonka aineistona toimivat 6 korkeakouluopettajan teemahaastattelut. Aineisto on analysoitu fenomenografisin menetelmin Redeckerin (2017) DigCompEdu-viitekehystä teoriaohjaavasti hyödyntäen.
Tutkimuksen mukaan asenne digitaalista teknologiaa kohtaan on kiinnostunutta ja innostunutta. Laitteita ja ohjelmia käytetään rohkeasti ja ennakkoluulottomasti, sekä omiin tavoitteisiin ja tarpeisiin sopien. Digitaalinen osaaminen on hyvää ja monipuolista, tietoa etsitään ja omaa osaamista kehitetään jatkuvasti. Toki osaamiselle löytyy kehittämisen paikkoja ja moni tunnisti nämä kehityksen paikat. Osaltaan digitaalista käyttöä lisäisi varmasti ohjelmien parempi soveltuvuus korkeakoulujen opetuskäyttöön.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaisia kokemuksia korkeakouluopettajilla on digitaalisesta teknologiasta verkko-opetuksessa. Minkälaisia asioita kokemuksissa korostuu, miten digitaalisen teknologian käyttöä on tuettu, sekä minkälaisia tuentarpeita kokemuksista nousee. Kyseessä on fenomenografinen tutkimus, jonka aineistona toimivat 6 korkeakouluopettajan teemahaastattelut. Aineisto on analysoitu fenomenografisin menetelmin Redeckerin (2017) DigCompEdu-viitekehystä teoriaohjaavasti hyödyntäen.
Tutkimuksen mukaan asenne digitaalista teknologiaa kohtaan on kiinnostunutta ja innostunutta. Laitteita ja ohjelmia käytetään rohkeasti ja ennakkoluulottomasti, sekä omiin tavoitteisiin ja tarpeisiin sopien. Digitaalinen osaaminen on hyvää ja monipuolista, tietoa etsitään ja omaa osaamista kehitetään jatkuvasti. Toki osaamiselle löytyy kehittämisen paikkoja ja moni tunnisti nämä kehityksen paikat. Osaltaan digitaalista käyttöä lisäisi varmasti ohjelmien parempi soveltuvuus korkeakoulujen opetuskäyttöön.