Wes Wilsonin psykedeeliset konserttijulisteet 1966–1967 : symboliikka ja käytettävyys
Suihko, Hanna (2023)
Suihko, Hanna
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401102293
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401102293
Tiivistelmä
Amerikkalainen graafinen suunnittelija Robert Wesley (Wes) Wilson (1937-2020) piirsi sanfranciscolaiselle konserttisalille Fillmore Auditoriumille konserttijulisteita. Julisteet liittyivät hippiliikkeeseen ja psykedeelisen taiteen kauteen. Wilson oli psykedeelisen taiteen tunnetuimpia edustajia Yhdysvalloissa, ja San Francisco sekä hippiliikkeen että psykedeelisen taiteen keskuspaikka. Käsittelen työssäni Wilsonin psykedeelisiä konserttijulisteita vuosilta 1966-1967.
Wilson otti tietoisesti ja näkyvästi vaikutteita 1800-1900-lukujen vaihteen art nouveau -tyylisuunnasta, jonka vuoksi lehdistö nimitti Wilsonin tyylin nouveau Friscoksi. Wes Wilson yhdisti grafiikassaan art nouveaun tyylipiirteitä hippien tajuntaa laajentavien LSD-kokeilujen hallusinaatioihin ja näkyihin. Lopputuloksena oli huomiota herättäviä mutta tarkoituksellisen vaikealukuisia julisteita. Wilson käytti typografian vaikealukuisuutta houkutuskeinona herättääkseen katsojien mielenkiinnon.
Nyky-yhteiskunnassa käytettävyys ja esteettömyys ovat yhteiskunnan läpäiseviä arvoja. Niillä pyritään takaamaan kaikille ihmisille tasaveroiset mahdollisuudet elää ja toimia itsenäisesti yhteiskunnassa henkisistä ja fyysisistä kyvyistä riippumatta. Graafisessa muotoilussa pyritään selkeään mutta houkuttelevaan ilmaisuun, jotta tuotoksen viesti menisi perille mahdollisimman helposti, nopeasti ja yksiselitteisesti. Jos typografia on vaikealukuista, sen lukeminen hidastuu ja katsoja voi turhautuessaan jättää tekstin kokonaan lukematta. Silloin viesti ei saavuta yleisöään. Vaikealukuisuus aiheuttaa myös herkästi virhetulkintoja, mitä esimerkiksi mainostaja haluaa välttää. Virhetulkinnat voivat olla myös turvallisuusriski, jos esimerkiksi sairaalan opasteet ovat epäselviä.
Wilson otti tietoisesti ja näkyvästi vaikutteita 1800-1900-lukujen vaihteen art nouveau -tyylisuunnasta, jonka vuoksi lehdistö nimitti Wilsonin tyylin nouveau Friscoksi. Wes Wilson yhdisti grafiikassaan art nouveaun tyylipiirteitä hippien tajuntaa laajentavien LSD-kokeilujen hallusinaatioihin ja näkyihin. Lopputuloksena oli huomiota herättäviä mutta tarkoituksellisen vaikealukuisia julisteita. Wilson käytti typografian vaikealukuisuutta houkutuskeinona herättääkseen katsojien mielenkiinnon.
Nyky-yhteiskunnassa käytettävyys ja esteettömyys ovat yhteiskunnan läpäiseviä arvoja. Niillä pyritään takaamaan kaikille ihmisille tasaveroiset mahdollisuudet elää ja toimia itsenäisesti yhteiskunnassa henkisistä ja fyysisistä kyvyistä riippumatta. Graafisessa muotoilussa pyritään selkeään mutta houkuttelevaan ilmaisuun, jotta tuotoksen viesti menisi perille mahdollisimman helposti, nopeasti ja yksiselitteisesti. Jos typografia on vaikealukuista, sen lukeminen hidastuu ja katsoja voi turhautuessaan jättää tekstin kokonaan lukematta. Silloin viesti ei saavuta yleisöään. Vaikealukuisuus aiheuttaa myös herkästi virhetulkintoja, mitä esimerkiksi mainostaja haluaa välttää. Virhetulkinnat voivat olla myös turvallisuusriski, jos esimerkiksi sairaalan opasteet ovat epäselviä.