Alkoholijuomiin kohdistuva Tullin tehovalvonta : onko vastoin tavaroiden vapaan liikkuvuuden periaatetta?
Joutulainen, Janica (2024)
Joutulainen, Janica
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032212634
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032212634
Tiivistelmä
Alkoholijuomien etäostamista ja maahantuontia valvotaan tehostetusti vuonna 2023. Sosiaali- ja terveysministeriön, Tullin ja Verohallinnon tehovalvonta on kohdistettu toisesta Euroopan unionin jäsenvaltiosta Suomeen tilattuihin alkoholijuomiin. Tehovalvonta aloitettiin vuoden 2022 marraskuussa, ja sen on tarkoitus kestää vuoden 2023 loppuun saakka. Tehovalvonnan tarkoituksena on valvoa alkoholijuomien maahantuonnin yhteydessä suoritettavien verojen maksamista. Tehovalvonta viivästyttää alkoholijuomien toimitusta, ja oikeudellisesti tulkinnallisena kysymyksenä onkin, voidaanko tehovalvontaa tulkita niin, että sillä rajoitetaan tavaroiden vapaata liikkuvuutta Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä.
Alkoholijuomien etämyynnin oikeudellinen sääntely on ollut Suomen lainsäädännössä epäselvää jo pidemmän aikaa. Vasta viime vuosien aikana, oikeuskäytännön myötä Suomen oikeustila on selkiytynyt alkoholin etämyynnin osalta. Uutena haasteena sen sijaan on tullut alkoholijuomien etämyynnin yhteydessä tapahtuva verojen maksaminen. Kenellä on velvollisuus maksaa verot, alkoholijuomien myyjällä vai ostajalla?
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, onko Suomen tehovalvonta alkoholijuomien osalta lainmukaista, vai rajoitetaanko sillä tavaroiden vapaata liikkumista EU:n sisämarkkinoilla. Tutkimuksessani käyn läpi EU:n sisämarkkinoiden oikeusperustaa, keskittyen tavaroiden vapaaseen liikkuvuuteen ja sen mahdollisen rajoittamisen kriteereihin. Lisäksi käsittelen tutkimukseni pääkysymystä, Tullin tehovalvonnan oikeusperustaa.
Tutkimusmetodini on lainopillinen. Tutkimusmateriaalinani olen käyttänyt EU:n perussopimuksia, asetuksia ja direktiivejä, kansallisia lakejamme, viranomaisohjeistuksia, oikeuskirjallisuutta, lainvalmisteluaineistoa, sekä oikeuskäytäntöä. Näiden pohjalta olen käsitellyt tutkimuskysymystä ja tuon näkemykseni Tullin tehovalvonnan oikeusperustasta.
Tutkimukseni tuloksena tulkitsen, että Tullin tehovalvonta ei ole vastoin tavaroiden vapaata liikkuvuutta. Alkoholijuomien tehovalvonnalla ei rajoiteta alkoholijuomien etämyyntiä, mutta kylläkin hidastetaan sitä. Myynnin hidastamista sisämarkkinoilla voidaan kuitenkin tulkita tavaroiden vapaan liikkuvuuden toimintaa rajoittavana vaikutukseltaan vastaavana toimenpiteenä.
Alkoholijuomien etämyynnin oikeudellinen sääntely on ollut Suomen lainsäädännössä epäselvää jo pidemmän aikaa. Vasta viime vuosien aikana, oikeuskäytännön myötä Suomen oikeustila on selkiytynyt alkoholin etämyynnin osalta. Uutena haasteena sen sijaan on tullut alkoholijuomien etämyynnin yhteydessä tapahtuva verojen maksaminen. Kenellä on velvollisuus maksaa verot, alkoholijuomien myyjällä vai ostajalla?
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, onko Suomen tehovalvonta alkoholijuomien osalta lainmukaista, vai rajoitetaanko sillä tavaroiden vapaata liikkumista EU:n sisämarkkinoilla. Tutkimuksessani käyn läpi EU:n sisämarkkinoiden oikeusperustaa, keskittyen tavaroiden vapaaseen liikkuvuuteen ja sen mahdollisen rajoittamisen kriteereihin. Lisäksi käsittelen tutkimukseni pääkysymystä, Tullin tehovalvonnan oikeusperustaa.
Tutkimusmetodini on lainopillinen. Tutkimusmateriaalinani olen käyttänyt EU:n perussopimuksia, asetuksia ja direktiivejä, kansallisia lakejamme, viranomaisohjeistuksia, oikeuskirjallisuutta, lainvalmisteluaineistoa, sekä oikeuskäytäntöä. Näiden pohjalta olen käsitellyt tutkimuskysymystä ja tuon näkemykseni Tullin tehovalvonnan oikeusperustasta.
Tutkimukseni tuloksena tulkitsen, että Tullin tehovalvonta ei ole vastoin tavaroiden vapaata liikkuvuutta. Alkoholijuomien tehovalvonnalla ei rajoiteta alkoholijuomien etämyyntiä, mutta kylläkin hidastetaan sitä. Myynnin hidastamista sisämarkkinoilla voidaan kuitenkin tulkita tavaroiden vapaan liikkuvuuden toimintaa rajoittavana vaikutukseltaan vastaavana toimenpiteenä.