"Sanotaanko, että Siperia on opettanut työelämässä" : vastavalmistuneiden luokanopettajien valmiudet lukemaan oppimisen haasteiden tukemisessa alkuopetuksessa
Kinnunen, Rita; Salonen, Veera (2024)
Kinnunen, Rita
Salonen, Veera
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923542
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923542
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkimuksemme tarkastelee vastavalmistuneiden luokanopettajien valmiuksia tunnistaa ja tukea alkuopetusikäisten oppilaiden lukemisen haasteita. Tutkimus käsittelee luokanopettajakoulutuksen roolia ammatillisen kehittymisen pohjana. Luokanopettajan työlle on ominaista, että ammatillinen kehittyminen koetaan läpi työuran kestävänä jatkumona. Tutkimus keskittyy kuitenkin erityisesti tarkastelemaan vastavalmistuneiden luokanopettajien näkemystä omasta ammattitaidosta. Tavoittelimme opettajien kokemuksia sekä luokanopettajakoulutuksen että työkokemuksen tarjoamista valmiuksista, joiden avulla opettajat tunnistavat ja tukevat oppilaita lukemisen haasteissa. Opettajien kokemukset mahdollistivat luokanopettajakoulutuksen ja työelämän tarjoaman kokemuksen vertailun.
Tutkimuksemme aineisto kerättiin teemahaastattelulla kuudelta luokanopettajalta. Tuloksia analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksemme päätuloksiksi nousivat toiminnallisuuden merkitys osana opetusta, haasteiden tunnistamisessa sekä tukemisessa. Lisäksi tutkimustulokset osoittivat, kuinka luokanopettajan valmiudet työskennellä lukuhaasteiden parissa kertyvät erityisesti työelämässä kokemuksen myötä. Luokanopettajakoulutukseen nähden voidaan aineistomme perusteella todeta, että työstä saatavat kokemukset kehittävät vastavalmistuneen luokanopettajan ammatillista osaamista koulutusta enemmän. Luokanopettajakoulutus kaipaa aineistomme perusteella enemmän käytännönläheisen harjoituksen lisäämistä.
Tutkimuksemme aineisto kerättiin teemahaastattelulla kuudelta luokanopettajalta. Tuloksia analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksemme päätuloksiksi nousivat toiminnallisuuden merkitys osana opetusta, haasteiden tunnistamisessa sekä tukemisessa. Lisäksi tutkimustulokset osoittivat, kuinka luokanopettajan valmiudet työskennellä lukuhaasteiden parissa kertyvät erityisesti työelämässä kokemuksen myötä. Luokanopettajakoulutukseen nähden voidaan aineistomme perusteella todeta, että työstä saatavat kokemukset kehittävät vastavalmistuneen luokanopettajan ammatillista osaamista koulutusta enemmän. Luokanopettajakoulutus kaipaa aineistomme perusteella enemmän käytännönläheisen harjoituksen lisäämistä.