Trauman kokeneiden lasten ja nuorten psykososiaalinen tukeminen koulussa rehtoreiden, opettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden silmin
Korkeakangas, Meeri (2023)
Korkeakangas, Meeri
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050727542
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050727542
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena on kuvata Rovaniemen kaupungin alakoulujen rehtoreiden ja opettajien käsityksiä ja kokemuksia trauman kokeneiden oppilaiden tukemisesta koulussa. Haluan erityisesti tarkastella sitä, miten koulujen rehtorit ja opettajat ovat varautuneet kriisitilanteisiin sekä äkillisen kriisin tai trauman kohdanneen oppilaan psykososiaaliseen tukemiseen. Lisäksi tutkielmani tavoitteena on kuvata myös luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia siitä, millä tavoin he kokevat voivansa tukea trauman kokenutta oppilastaan tulevaisuudessa opettajan työssä.
Tutkielmani teoriataustassa määrittelen trauman ja kriisin käsitteitä, niiden välistä eroa sekä niihin varautumista kirjallisuuden ja aiempien tutkimusten sekä hankkeiden valossa.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus. Tutkimushenkilöinä on kolme eri ryhmää: kolme alakoulun rehtoria, kuusi luokanopettajaa sekä kolme luokanopettajaopiskelijaa. Tutkimusaineistot ovat kerätty sekä sähköisten tutkimuskyselyiden kautta että puhelimen välityksellä tehdyllä haastattelulla. Aineistot ovat analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset ovat ryhmitelty kolmeen päälukuun siten, että rehtoreiden, opettajien ja luokanopettajien käsitykset ja kokemukset kuvataan niissä ilmenevien painotusten mukaan. Rehtoreiden vastaukset osoittavat, että Rovaniemen kaupungin alakouluissa varaudutaan kriisitilanteisiin säännöllisellä harjoittelulla sekä huolehditaan siitä, että henkilökunta on tietoinen koulunsa ajantasaisesta kriisisuunnitelmasta. Alakoulut ovat varautuneet tukemaan oppilaitaan psykososiaalisesti oppilashuollon sekä moniammatillisen työryhmän kanssa. Trauman kokeneiden oppilaiden kohtaamisen keskiössä on työvuosien tuoma kokemus, sillä opettajankoulutus ei ole antanut siihen valmiuksia. Tutkimukseni perusteella trauman kokeneen oppilaan kohtaamisessa tärkeintä on avoin kommunikaatio, oppilaan kuunteleminen sekä turvallisen aikuisen läsnäolo. Oppilaan tukemisen haasteena näyttäytyivät resurssipula, oppilaan uhmakas käytös sekä avuntarpeen kieltäminen. Opettajaksi opiskelevien käsitykset olivat pitkälti yhteneväisiä kokeneiden opettajien kanssa.
Tämän tutkimukseni kautta tulevat ja nykyiset opettajat voivat saada tietoa trauman kokeneiden oppilaiden kohtaamisesta. Kyseisestä teemasta tuodaan tietoa opettajankoulutuksessa hyvin vähän.
Tutkielmani teoriataustassa määrittelen trauman ja kriisin käsitteitä, niiden välistä eroa sekä niihin varautumista kirjallisuuden ja aiempien tutkimusten sekä hankkeiden valossa.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus. Tutkimushenkilöinä on kolme eri ryhmää: kolme alakoulun rehtoria, kuusi luokanopettajaa sekä kolme luokanopettajaopiskelijaa. Tutkimusaineistot ovat kerätty sekä sähköisten tutkimuskyselyiden kautta että puhelimen välityksellä tehdyllä haastattelulla. Aineistot ovat analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset ovat ryhmitelty kolmeen päälukuun siten, että rehtoreiden, opettajien ja luokanopettajien käsitykset ja kokemukset kuvataan niissä ilmenevien painotusten mukaan. Rehtoreiden vastaukset osoittavat, että Rovaniemen kaupungin alakouluissa varaudutaan kriisitilanteisiin säännöllisellä harjoittelulla sekä huolehditaan siitä, että henkilökunta on tietoinen koulunsa ajantasaisesta kriisisuunnitelmasta. Alakoulut ovat varautuneet tukemaan oppilaitaan psykososiaalisesti oppilashuollon sekä moniammatillisen työryhmän kanssa. Trauman kokeneiden oppilaiden kohtaamisen keskiössä on työvuosien tuoma kokemus, sillä opettajankoulutus ei ole antanut siihen valmiuksia. Tutkimukseni perusteella trauman kokeneen oppilaan kohtaamisessa tärkeintä on avoin kommunikaatio, oppilaan kuunteleminen sekä turvallisen aikuisen läsnäolo. Oppilaan tukemisen haasteena näyttäytyivät resurssipula, oppilaan uhmakas käytös sekä avuntarpeen kieltäminen. Opettajaksi opiskelevien käsitykset olivat pitkälti yhteneväisiä kokeneiden opettajien kanssa.
Tämän tutkimukseni kautta tulevat ja nykyiset opettajat voivat saada tietoa trauman kokeneiden oppilaiden kohtaamisesta. Kyseisestä teemasta tuodaan tietoa opettajankoulutuksessa hyvin vähän.