”Minulla vahvistui ajatus missä tehtävässä haluan työskennellä ja millaista työtä haluaisin tehdä” : fenomenografinen tutkimus kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen ja mediakasvatuksen maisteriopiskelijoiden kokemuksista harjoittelun merkityksestä omiin opintoihin ja tulevaan työelämään
Keskitalo, Karoliina (2024)
Keskitalo, Karoliina
Lapin yliopisto
2024
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029144
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029144
Tiivistelmä
Tämä laadullinen tutkimus tarkastelee kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen ja mediakasvatuksen maisterivaiheen opiskelijoiden kokemuksia harjoittelun merkityksestä omiin opintoihin ja tulevaan työelämään. Tutkimuksen aineisto on kerätty sähköisesti anonyymillä kyselyllä ja se koostuu yhteensä kahdeksan kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen opiskelijan vastauksista. Analyysimenetelmänä on fenomenografinen analyysi.
Harjoittelu koettiin merkityksellisenä osana opintoja ja positiivisena vaikuttajana tulevaan työelämään. Se oli mahdollistanut asiantuntijuuden kehittymistä, verkostoitumista sekä työkokemuksen saamista omalta alalta. Verkostoituminen ja harjoittelun suorittaminen on puolelle vastaajista mahdollistanut työpaikan saamisen harjoittelupaikastaan. Harjoittelupaikan saaminen oli aiheuttanut kuitenkin vaikeuksia lähes kaikille opiskelijoille ja siihen toivottiin enemmän tukea yliopiston suunnalta. Johtopäätöksenä voin todeta, että harjoittelu on tärkeä osa opintoja. Opiskelijat kokivat harjoittelulla olevan suurta merkitystä opintoihin ja tulevaan työelämään.
Harjoittelu koettiin merkityksellisenä osana opintoja ja positiivisena vaikuttajana tulevaan työelämään. Se oli mahdollistanut asiantuntijuuden kehittymistä, verkostoitumista sekä työkokemuksen saamista omalta alalta. Verkostoituminen ja harjoittelun suorittaminen on puolelle vastaajista mahdollistanut työpaikan saamisen harjoittelupaikastaan. Harjoittelupaikan saaminen oli aiheuttanut kuitenkin vaikeuksia lähes kaikille opiskelijoille ja siihen toivottiin enemmän tukea yliopiston suunnalta. Johtopäätöksenä voin todeta, että harjoittelu on tärkeä osa opintoja. Opiskelijat kokivat harjoittelulla olevan suurta merkitystä opintoihin ja tulevaan työelämään.