Sallan tarina: narratiivinen tapaustutkimus Sallan lukion kansainvälisen toiminnan kehittymisestä
Heinaro, Ninni; Holmström, Emmi (2023)
Heinaro, Ninni
Holmström, Emmi
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051531272
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051531272
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella tekijöitä Sallan lukion kansainvälisen toiminnan kasvun taustalla. Idea tutkimukseen on lähtenyt kiinnostuksesta kansainväliseen koulutukseen ja siihen, kuinka sitä voidaan hyödyntää koulutuksen kentällä. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda tarina Sallan lukion kansainvälisen linjan kasvusta ja esitellä sen merkityksellisiä osia. Sallan lukio on tällä hetkellä kunnan väkilukuun suhteutettuna isohko ja toiminta on ollut menestyksellistä lähes 20 vuoden ajan.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena narratiivisia tutkimusmetodeja hyödyntäen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla haastattelemalla kolmea Sallan kunnan ja lukion henkilökunnan jäsentä. Haastateltavat ovat olleet toiminnassa mukana sen alkuajoista lähtien ja ovat osaltaan vaikuttaneet toiminnan rakentumiseen. Haastattelut analysoitiin käyttämällä narratiivien analyysiä, luokitellen niistä tarinan osia. Tarinan osien määrittelyyn hyödynsimme Heikkisen (2018) luomaa taulukkoa tarinan osista. Haastatteluista etsittiin narratiivien analyysin avulla tarinan henkilöitä, tapahtumapaikkoja, tekoja ja sattumuksia. Näiden tarinan osien kuvailuihin hyödynnettiin teema-analyysin avulla löytyneitä teemoja. Tarinan osien ja teemojen avulla loimme kuvauksen Sallan lukion kansainvälisen toiminnan tarinasta.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina voidaan mainita Sallan lukion tapahtumaympäristön ja toimintaan vahvasti sitoutuneiden henkilöiden merkitys toiminnan rakentumiseen ja kasvuun. Myös sattumusten merkitys sekä tarinan ajallinen sijoittumien 2000-luvu näkyivät tutkimuksemme tuloksissa. Tulokset tukevat aikaisempaa tutkimustietoa koulutuksen järjestämisen arvoperusteisuudesta kunnan strategiassa sekä koulun ja kunnan henkilökunnan sitoutuneisuuden merkityksestä toiminnalle.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena narratiivisia tutkimusmetodeja hyödyntäen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla haastattelemalla kolmea Sallan kunnan ja lukion henkilökunnan jäsentä. Haastateltavat ovat olleet toiminnassa mukana sen alkuajoista lähtien ja ovat osaltaan vaikuttaneet toiminnan rakentumiseen. Haastattelut analysoitiin käyttämällä narratiivien analyysiä, luokitellen niistä tarinan osia. Tarinan osien määrittelyyn hyödynsimme Heikkisen (2018) luomaa taulukkoa tarinan osista. Haastatteluista etsittiin narratiivien analyysin avulla tarinan henkilöitä, tapahtumapaikkoja, tekoja ja sattumuksia. Näiden tarinan osien kuvailuihin hyödynnettiin teema-analyysin avulla löytyneitä teemoja. Tarinan osien ja teemojen avulla loimme kuvauksen Sallan lukion kansainvälisen toiminnan tarinasta.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina voidaan mainita Sallan lukion tapahtumaympäristön ja toimintaan vahvasti sitoutuneiden henkilöiden merkitys toiminnan rakentumiseen ja kasvuun. Myös sattumusten merkitys sekä tarinan ajallinen sijoittumien 2000-luvu näkyivät tutkimuksemme tuloksissa. Tulokset tukevat aikaisempaa tutkimustietoa koulutuksen järjestämisen arvoperusteisuudesta kunnan strategiassa sekä koulun ja kunnan henkilökunnan sitoutuneisuuden merkityksestä toiminnalle.