Logojen viestit ennen ja jälkeen brändiuudistuksen : tapaus Kiertotalouslabra-oppimisympäristön logouudistus – mitä ensimmäiset logot viestivät ja miten viestejä voisi yhdistää?
Yrjölä, Josefina (2024)
Yrjölä, Josefina
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051631925
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051631925
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan kahta Turun ammattikorkeakoulun alaisuudessa toimivan Kiertotalouslabran, aiemmin Kiertotalous 2.0 -nimisen projektioppimisympäristön käytössä ollutta logoa ja niiden visuaalisia viestejä. Alussa esitellään tutkimuksen kannalta keskeiset käsitteet, jotka ovat tunnus ja logo, kiertotalous, Kiertotalouslabra-oppimisympäristö ja sen tutkimusryhmä sekä brändi ja visuaalinen identiteetti. Logojen elementtejä analysoidaan multimodaalisen analyysimenetelmän ja moodien avulla. Aineiston kannalta relevantit moodit ovat värit, typografia, graafiset elementit ja asettelu. Näitä moodeja tarkastellaan kummankin logon osalta sekä yksittäin että yhdessä. Lopuksi tulkintaan otetaan mukaan myös logojen konteksti ja pohditaan logojen vahvuuksia ja heikkouksia. Ensimmäinen logo näyttäytyy ihmisläheisenä ja persoonallisena, toisessa taas korostuu asiallisuus ja toimiminen osana suurempaa kokonaisuutta.
Analyysin pohjalta taiteellisessa osiossa toteutetaan logoversiot, joissa pyritään yhdistämään tarkasteltujen logojen vahvuuksia ja odotuksia. Suunnittelua lähestytään kahdesta näkökulmasta, joista toinen seuraa enemmän jo olemassa olevia logoja ja toinen ammentaa tämän tutkimuksen analyysitulosten viesteistä. Lisäksi logojen kylkeen esitellään niistä pienet kuvakeversiot, sillä ne toimivat logon kaltaisesti, mutta suppeampina esityksinä logoista ja ovat nykyaikana olennaisia huomioida.
Analyysin pohjalta taiteellisessa osiossa toteutetaan logoversiot, joissa pyritään yhdistämään tarkasteltujen logojen vahvuuksia ja odotuksia. Suunnittelua lähestytään kahdesta näkökulmasta, joista toinen seuraa enemmän jo olemassa olevia logoja ja toinen ammentaa tämän tutkimuksen analyysitulosten viesteistä. Lisäksi logojen kylkeen esitellään niistä pienet kuvakeversiot, sillä ne toimivat logon kaltaisesti, mutta suppeampina esityksinä logoista ja ovat nykyaikana olennaisia huomioida.