Ikäihmisten kriittisen medialukutaidon ohjaus ja tuki Euroopassa
Mätäsaho, Rauna (2023)
Mätäsaho, Rauna
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052738937
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052738937
Tiivistelmä
Digitalisaation ja väestön ikääntymisen myötä on havahduttu ikäihmisten kriittisen medialukutaidon edistämisen tarpeeseen. Tutkielman tarkoitus on kartoittaa Euroopassa toteutettuja tai toteutettavia ikääntyneiden kriittistä medialukutaitoa edistäviä hankkeita. Tavoitteena on muodostaa yleiskuva kriittisen medialukutaidon mediakasvatustoimista Euroopassa. Tutkimustehtävä on selvittää, miten ikäihmisten kriittistä medialukutaitoa ohjataan ja tuetaan.
Tutkielma on eksploratiivinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin tarkastelemalla olemassa olevaa kansainvälistä raporttia medialukutaidon hankkeista Euroopassa (Euroopan neuvosto 2016), yhteydenotoilla alan kansainvälisiin asiantuntijoihin ja tiedonhaulla verkosta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Apuna analyysissa käytettiin hankkeiden sisältöjen sekä toimijoiden osalta kansainvälistä raporttia medialukutaidon hankkeista Euroopassa (2016) ja pedagogisten lähestymistapojen osalta Rasin, Vuojärven ja Rivisen (2021) kirjallisuuskatsausta ikäihmisten medialukutaidon edistämisestä.
Suurin osa ikäihmisten kriittisen medialukutaidon ohjaamiseen liittyvistä hankkeista Euroopassa koskee joko kaikkia aiheesta kiinnostuneita tai vain ikäihmisiä. Aiheeseen liittyvä ohjaus on tiedottamista sekä ohjausta ja tukea verkon kautta ja paikan päällä. Toimijat voidaan jakaa valtiollisiin organisaatioihin, kansalaisjärjestöihin, faktantarkastusorganisaatioihin, kirjastoihin ja muihin toimijoihin kuten yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin. Suurin toimijaryhmä ovat kansalaisjärjestöt. Hankkeiden sisällöt painottuvat kriittiseen ajatteluun sekä mediasisältöjen ja erilaisissa yhteyksissä tapahtuvan viestinnän ymmärtämiseen. Ohjaus- ja tukimateriaaleja on verkossa ja painettuna/tulostettavana. Lähes kaikki painettu/tulostettava materiaali on saatavilla myös verkossa. Ohjausmenetelmissä korostuu yksilö- ja oppijakeskeinen pedagogiikka tarvelähtöisine ja itseohjautuvine lähestymistapoineen. Tuloksia voidaan hyödyntää kriittisen mediakasvatuksen tarpeisiin.
Lisääntyvät tietoverkot ja itseopiskeluympäristöt ovat merkki aikuisten oppimisympäristöjen ja opintotoiminnan monimuotoistumisesta. Tarvelähtöinen ja itseohjautuva pedagoginen lähestymistapa kertoo yksilö- ja oppijakeskeisen pedagogiikan rantautumisesta formaalin ja opettajakeskeisen pedagogiikan rinnalle. Monet toimijat ovat vastanneet ikäihmisten mediakasvatustarpeeseen järjestämällä kriittistä medialukutaitoa edistävää ohjausta. Kuitenkin ohjausta ja tukea on syytä tutkia ja kehittää edelleen.
Tutkielma on eksploratiivinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin tarkastelemalla olemassa olevaa kansainvälistä raporttia medialukutaidon hankkeista Euroopassa (Euroopan neuvosto 2016), yhteydenotoilla alan kansainvälisiin asiantuntijoihin ja tiedonhaulla verkosta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Apuna analyysissa käytettiin hankkeiden sisältöjen sekä toimijoiden osalta kansainvälistä raporttia medialukutaidon hankkeista Euroopassa (2016) ja pedagogisten lähestymistapojen osalta Rasin, Vuojärven ja Rivisen (2021) kirjallisuuskatsausta ikäihmisten medialukutaidon edistämisestä.
Suurin osa ikäihmisten kriittisen medialukutaidon ohjaamiseen liittyvistä hankkeista Euroopassa koskee joko kaikkia aiheesta kiinnostuneita tai vain ikäihmisiä. Aiheeseen liittyvä ohjaus on tiedottamista sekä ohjausta ja tukea verkon kautta ja paikan päällä. Toimijat voidaan jakaa valtiollisiin organisaatioihin, kansalaisjärjestöihin, faktantarkastusorganisaatioihin, kirjastoihin ja muihin toimijoihin kuten yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin. Suurin toimijaryhmä ovat kansalaisjärjestöt. Hankkeiden sisällöt painottuvat kriittiseen ajatteluun sekä mediasisältöjen ja erilaisissa yhteyksissä tapahtuvan viestinnän ymmärtämiseen. Ohjaus- ja tukimateriaaleja on verkossa ja painettuna/tulostettavana. Lähes kaikki painettu/tulostettava materiaali on saatavilla myös verkossa. Ohjausmenetelmissä korostuu yksilö- ja oppijakeskeinen pedagogiikka tarvelähtöisine ja itseohjautuvine lähestymistapoineen. Tuloksia voidaan hyödyntää kriittisen mediakasvatuksen tarpeisiin.
Lisääntyvät tietoverkot ja itseopiskeluympäristöt ovat merkki aikuisten oppimisympäristöjen ja opintotoiminnan monimuotoistumisesta. Tarvelähtöinen ja itseohjautuva pedagoginen lähestymistapa kertoo yksilö- ja oppijakeskeisen pedagogiikan rantautumisesta formaalin ja opettajakeskeisen pedagogiikan rinnalle. Monet toimijat ovat vastanneet ikäihmisten mediakasvatustarpeeseen järjestämällä kriittistä medialukutaitoa edistävää ohjausta. Kuitenkin ohjausta ja tukea on syytä tutkia ja kehittää edelleen.