Global 100 -listan suomalaisyritysten pyrkimyspuheet vastuullisuusraporteissa
Hahtokari, Riikka; Jääskö, Anniina (2024)
Hahtokari, Riikka
Jääskö, Anniina
Lapin yliopisto
2024
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061352533
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061352533
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan pyrkimyspuheita organisaatioiden vastuullisuusraporteissa. Se keskittyy neljän Global 100 -listalle sijoittuneen suomalaisen yrityksen vastuullisuusraportteihin. Tutkielman tarkoituksena on syventää ymmärrystä pyrkimyspuheen roolista vastuullisuusviestinnän kontekstissa, erityisesti organisaatioiden ja sidosryhmien sitoutumisessa vastuulliseen toimintaan. Aihetta lähestytään CSR-tutkimuksen näkökulmasta, joka korostaa viestinnän performatiivista luonnetta. Tämä kyseenalaistaa perinteisen oletuksen, jonka mukaan yritysten yhteiskuntavastuuviestintä on vain pinnallinen osa yritysten yhteiskuntavastuutoimintaa.
Tutkielma etsii vastauksia kysymykseen: Minkälaisia julkisia vastuullisuuden pyrkimyspuheita on löydettävissä organisaatioiden sidosryhmilleen kohdistamista vastuullisuusraporteista? Teoreettinen ja metodologinen viitekehys perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan sosiaalinen todellisuus rakentuu kielen avulla. Tutkielmassa käytetään diskurssianalyysin menetelmää.
Tutkielmassa havaittiin, että yritykset ilmaisevat vastuullisuusodotuksiaan ja -pyrkimyksiään erilaisin sanallisin ja viestinnällisin käytäntein viestiessään sidosryhmilleen. Nämä käytänteet vaihtelevat yrityskohtaisesti diskurssin mukaan. Yritysten vastuullisuuspuheesta erottui kolme kategoriaa: taloudellinen, ympäristöllinen ja sosiaalinen vastuu. Tutkielma tuo esille yritysvastuuraporttien ihmis- ja yrityskeskeiset lähtökohdat. Työmme johtopäätöksenä on, että yritysvastuusta käytävä keskustelu voi vaikuttaa myönteisesti yritysvastuuasenteiden ja -käytäntöjen kehittymiseen. Vastuullisuusraportoinnin käytäntöä pidetään väylänä sitoutumiseen sidosryhmien kanssa.
Tutkielma etsii vastauksia kysymykseen: Minkälaisia julkisia vastuullisuuden pyrkimyspuheita on löydettävissä organisaatioiden sidosryhmilleen kohdistamista vastuullisuusraporteista? Teoreettinen ja metodologinen viitekehys perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan sosiaalinen todellisuus rakentuu kielen avulla. Tutkielmassa käytetään diskurssianalyysin menetelmää.
Tutkielmassa havaittiin, että yritykset ilmaisevat vastuullisuusodotuksiaan ja -pyrkimyksiään erilaisin sanallisin ja viestinnällisin käytäntein viestiessään sidosryhmilleen. Nämä käytänteet vaihtelevat yrityskohtaisesti diskurssin mukaan. Yritysten vastuullisuuspuheesta erottui kolme kategoriaa: taloudellinen, ympäristöllinen ja sosiaalinen vastuu. Tutkielma tuo esille yritysvastuuraporttien ihmis- ja yrityskeskeiset lähtökohdat. Työmme johtopäätöksenä on, että yritysvastuusta käytävä keskustelu voi vaikuttaa myönteisesti yritysvastuuasenteiden ja -käytäntöjen kehittymiseen. Vastuullisuusraportoinnin käytäntöä pidetään väylänä sitoutumiseen sidosryhmien kanssa.