Myytillä myyden : Itämerensuomalaisen mytologian representoituminen brändin ilmeessä
Noropirtti, Elli (2024)
Noropirtti, Elli
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061452649
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061452649
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ja millaisilla visuaalisilla keinoilla itämerensuomalaista mytologiaa representoidaan brändin ilmeessä. Pohdin yleisesti ja myös brändin näkökulmasta, miksi kansanperinnettä ja mytologiaa hyödynnetään osana tarkastelemani brändin ilmettä ja nykypäivän modernia markkinointia, sekä millaisin visuaalisin keinoin se pyrkii vetoamaan potentiaaliseen kuluttajaan.
Tutkimuksen aineisto koostui Sampo-tuotemerkin visuaalisesta ilmeestä sekä sen tulitikkupakkausten seitsemästä erilaisesta pakkausvariaatiosta. Tästä syystä tutkielman aineisto-osuudessa sekä taiteellisen produktion osuudessa kävin läpi itämerensuomalaisen mytologian tunnuspiirteitä, Kalevalan juuria ja erityisesti sampo-myytin, Ilmarisen hahmon sekä tulen syntytarinoiden taustoja. Metodinani käytin empiiristen havaintojen, denotaation ja konnotaation käsitteiden lisäksi multimodaalista analyysia, jonka avulla jaoin aineiston ja analyysin semioottisiin resursseihin. Määritin käyttämikseni semioottisiksi resursseiksi kuvituksen, johon sisältyvät kompositio, tyyli, hahmot, objektit ja miljöö sekä värit ja typografian. Analyysiosuudessa tekemieni havaintojen ja päätelmien pohjalta toteutin lopuksi oman produktion, jossa testasin johtopäätösteni toistettavuutta sekä tarkastelin itämerensuomalaisen mytologian representoimista osana uuden brändin ilmettä ja pakkauskuvituksia myös graafisen suunnittelijan roolissa sekä käytännön tekemisen kautta.
Tutkimuksen aikana selvisi, että semioottisten resurssien avulla on mahdollista representoida itämerensuomalaista mytologiaa monin erilaisin tavoin. Tutkielman johtopäätöksinä oli, että itämerensuomalaista mytologiaa representoidaan kuvituksellisten elementtien, hahmojen, värien, typografian käytön sekä yleisen komposition ja tyylin luomien nostalgian, retron vaikutelmien, kulttuuristen konnotaatioiden, myyttisen ja sadunomaisen tunnelman sekä assosioivan nimen avulla.
Tutkimuksen aineisto koostui Sampo-tuotemerkin visuaalisesta ilmeestä sekä sen tulitikkupakkausten seitsemästä erilaisesta pakkausvariaatiosta. Tästä syystä tutkielman aineisto-osuudessa sekä taiteellisen produktion osuudessa kävin läpi itämerensuomalaisen mytologian tunnuspiirteitä, Kalevalan juuria ja erityisesti sampo-myytin, Ilmarisen hahmon sekä tulen syntytarinoiden taustoja. Metodinani käytin empiiristen havaintojen, denotaation ja konnotaation käsitteiden lisäksi multimodaalista analyysia, jonka avulla jaoin aineiston ja analyysin semioottisiin resursseihin. Määritin käyttämikseni semioottisiksi resursseiksi kuvituksen, johon sisältyvät kompositio, tyyli, hahmot, objektit ja miljöö sekä värit ja typografian. Analyysiosuudessa tekemieni havaintojen ja päätelmien pohjalta toteutin lopuksi oman produktion, jossa testasin johtopäätösteni toistettavuutta sekä tarkastelin itämerensuomalaisen mytologian representoimista osana uuden brändin ilmettä ja pakkauskuvituksia myös graafisen suunnittelijan roolissa sekä käytännön tekemisen kautta.
Tutkimuksen aikana selvisi, että semioottisten resurssien avulla on mahdollista representoida itämerensuomalaista mytologiaa monin erilaisin tavoin. Tutkielman johtopäätöksinä oli, että itämerensuomalaista mytologiaa representoidaan kuvituksellisten elementtien, hahmojen, värien, typografian käytön sekä yleisen komposition ja tyylin luomien nostalgian, retron vaikutelmien, kulttuuristen konnotaatioiden, myyttisen ja sadunomaisen tunnelman sekä assosioivan nimen avulla.