Erityinen sisaruus : informaali oppiminen ja hyvinvointi elokuvassa Gilbert Grape
Mursu, Meeri (2024)
Mursu, Meeri
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061754071
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061754071
Tiivistelmä
Suurimmalla osalla ihmisistä löytyy ainakin yksi sisarus, ja sisarussuhde on yksi ainutlaatuisimmista ja pitkäaikaisimmista ihmissuhteista yksilön elämässä. Sisaruutta erityisyyden näkökulmasta on tutkittu suhteellisen vähän, joten tämän tutkielman tarkoituksena on tuoda uusia näkökulmia niissä tapahtuviin informaalin eli arkielämän oppimiseen ja hyvinvoinnin elementteihin. Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten erityinen sisaruus näyttäytyy informaalin oppimisen ja hyvinvoinnin viitekehyksessä elokuvassa Gilbert Grape.
Teoriaosuus käsittelee älyllisen kehitysvamman ydintä, sen vaikutusta sisarussuhteeseen ja siitä edelleen sisarussuhteessa tapahtuvaan informaaliin oppimiseen sekä hyvinvointiin. Myös perhekonteksti oli yksi elementti huomioon otettavaksi teoriataustaan, koska vanhemmilla ja heidän saavutettavuudellansa on vaikutusta esimerkiksi sisarusten väleihin ja roolituksiin perheen sisällä.
Tutkimus oli laadullinen niin lähilukua, kuin teemoittelua sisällönanalyysin keinona hyödyntävä empiirinen tutkimus. Sisällönanalyysi oli teoriasidonnainen, eli teoriasta haettiin aineiston parista yhteneväisyyksiä sekä selityksiä. Aineistona toimi valmis kulttuurituote eli elokuva Gilbert Grape (What’s eating Gilbert Grape 1993).
Tulokset osoittavat konkreettisesti sisarussuhteen liittymisen informaaliin oppimiseen ja hyvinvointiin. Erityisyys sisarussuhteessa antaa omat haasteensa oppimiseen, koska älyllinen kehitysvamma hankaloittaa oppimista useista syistä. Oppimista pystyttiin havaitsemaan yksinkertaisissa asioissa ja usein oppiminen myös epäonnistui. Erilaiset opetusyritykset eivät siis tuottaneet aina tulosta, eivätkä ne aina olleet myöskään kovin tarkoituksenmukaisia. Epäonnistumiset horjuttivat sisarusten hyvinvointia esimerkiksi turhautumisen kokemuksina.
Perhedynamiikka muodostui yhdeksi vahvaksi hyvinvointiin liittyväksi elementiksi, jossa yksilön rooli, vastuut ja paine olivat hyvinvoinnin uhkana. Perhedynamiikan näkökulmasta hyvinvoinnin tukeminen perheen sisällä jäi kapea-alaiseksi ja keskittyi pääosin vain erityiseen sisarukseen. Eriarvoinen kohtelu perheen vanhemmalta haastoi tätä dynamiikkaa entisestään. Oppiminen ja hyvinvointi limittyivät yhteen useassa tilanteessa, jossa sisarukset pyrkivät saavuttamaan erityisen sisaruksen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia opettamillaan asioilla.
Teoriaosuus käsittelee älyllisen kehitysvamman ydintä, sen vaikutusta sisarussuhteeseen ja siitä edelleen sisarussuhteessa tapahtuvaan informaaliin oppimiseen sekä hyvinvointiin. Myös perhekonteksti oli yksi elementti huomioon otettavaksi teoriataustaan, koska vanhemmilla ja heidän saavutettavuudellansa on vaikutusta esimerkiksi sisarusten väleihin ja roolituksiin perheen sisällä.
Tutkimus oli laadullinen niin lähilukua, kuin teemoittelua sisällönanalyysin keinona hyödyntävä empiirinen tutkimus. Sisällönanalyysi oli teoriasidonnainen, eli teoriasta haettiin aineiston parista yhteneväisyyksiä sekä selityksiä. Aineistona toimi valmis kulttuurituote eli elokuva Gilbert Grape (What’s eating Gilbert Grape 1993).
Tulokset osoittavat konkreettisesti sisarussuhteen liittymisen informaaliin oppimiseen ja hyvinvointiin. Erityisyys sisarussuhteessa antaa omat haasteensa oppimiseen, koska älyllinen kehitysvamma hankaloittaa oppimista useista syistä. Oppimista pystyttiin havaitsemaan yksinkertaisissa asioissa ja usein oppiminen myös epäonnistui. Erilaiset opetusyritykset eivät siis tuottaneet aina tulosta, eivätkä ne aina olleet myöskään kovin tarkoituksenmukaisia. Epäonnistumiset horjuttivat sisarusten hyvinvointia esimerkiksi turhautumisen kokemuksina.
Perhedynamiikka muodostui yhdeksi vahvaksi hyvinvointiin liittyväksi elementiksi, jossa yksilön rooli, vastuut ja paine olivat hyvinvoinnin uhkana. Perhedynamiikan näkökulmasta hyvinvoinnin tukeminen perheen sisällä jäi kapea-alaiseksi ja keskittyi pääosin vain erityiseen sisarukseen. Eriarvoinen kohtelu perheen vanhemmalta haastoi tätä dynamiikkaa entisestään. Oppiminen ja hyvinvointi limittyivät yhteen useassa tilanteessa, jossa sisarukset pyrkivät saavuttamaan erityisen sisaruksen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia opettamillaan asioilla.