Luokanopettajien käsityksiä tehostetun ja erityisen tuen toteutumisesta sekä huoltajien osallisuudesta tuen prosesseissa
Romppainen, Pinja (2024)
Romppainen, Pinja
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024090267985
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024090267985
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani koostuu kuuden luokanopettajan käsityksistä tehostetun ja erityisen tuen toteutumisesta sekä huoltajien osallisuudesta tuen prosesseissa. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää opettajien käsityksiä siitä, miten oppilaalle tarjottava tuki käytännössä toteutuu ja mitkä ovat opettajien keinot huoltajien osallisuuden edistämiseen.
Teoreettinen viitekehykseni perustuu inkluusion, osallisuuden sekä kolmiportaisen tuen ilmiöihin. Toteutin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena fenomenografista tutkimusotetta hyödyntäen, jolloin tarkastelin luokanopettajien käsityksiä ilmiöön liittyen. Tutkimukseni aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Analyysin toteutin fenomenografisen analyysin keinoin.
Tutkimukseni tulosten perusteella tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden oppimisen tarpeet ovat moninaisia ja oppilaille tarjotaan monipuolisesti tukimuotoja. Tuen toteutumiseen liittyvät moniammatillisen yhteistyön toimivuus sekä resurssit. Tehostetun tuen nähdään olevan hyvä väliporras yleisen ja erityisen tuen välissä. Huoltajien osallisuutta tuen prosesseissa edistetään viestinnällä, huoltajavarteilla ja illoilla sekä ottamalla huoltajat mukaan tuen suunnitteluun ja arviointiin. Opettajien kehittämisideat kodin ja koulun yhteistyöhön liittyvät yhteisen toiminnan lisäämiseen, avoimuuteen sekä luottamuksen rakentamiseen.
Teoreettinen viitekehykseni perustuu inkluusion, osallisuuden sekä kolmiportaisen tuen ilmiöihin. Toteutin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena fenomenografista tutkimusotetta hyödyntäen, jolloin tarkastelin luokanopettajien käsityksiä ilmiöön liittyen. Tutkimukseni aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Analyysin toteutin fenomenografisen analyysin keinoin.
Tutkimukseni tulosten perusteella tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden oppimisen tarpeet ovat moninaisia ja oppilaille tarjotaan monipuolisesti tukimuotoja. Tuen toteutumiseen liittyvät moniammatillisen yhteistyön toimivuus sekä resurssit. Tehostetun tuen nähdään olevan hyvä väliporras yleisen ja erityisen tuen välissä. Huoltajien osallisuutta tuen prosesseissa edistetään viestinnällä, huoltajavarteilla ja illoilla sekä ottamalla huoltajat mukaan tuen suunnitteluun ja arviointiin. Opettajien kehittämisideat kodin ja koulun yhteistyöhön liittyvät yhteisen toiminnan lisäämiseen, avoimuuteen sekä luottamuksen rakentamiseen.