Tulevaisuuteen kohdistuvien ympäristöväitteiden sääntely nyt ja tulevaisuudessa
Vanhala, Emma (2024)
Vanhala, Emma
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024093075408
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024093075408
Tiivistelmä
Tutkielmassa käsitellään ympäristöväitteiden käyttöön soveltuvaa voimassa olevaa markkinointia koskevaa sääntelyä. Tämän ohella tutkielmassa käsitellään Euroopan unionin piirissä hiljattain annettua sääntelyä sekä kirjoitushetkellä valmisteilla olevaa unionin sääntelyä, joka koskee tai tulee koskemaan ympäristöväitteiden käyttöä markkinoinnissa. Huomiota kiinnitetään ennen kaikkea kuluttajansuojalain (38/1978) markkinointia koskeviin 2 luvun säännöksiin ja niin sanottuun viherväitedirektiiviin, jota valmistellaan tutkielman kirjoitushetkellä Euroopan unionin piirissä.
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten tulevaisuuteen kohdistuvia ympäristöväitteitä säännellään tutkielman kirjoitushetkellä ja onko tämä sääntely riittävää. Tutkimuksen tarkoitus on lisäksi selvittää, miten valmisteilla olevassa viherväitedirektiivissä ja muussa EU:n uudessa sääntelyssä säännellään tulevaisuuteen kohdistuvien ympäristöväitteiden käyttöä ja vastaako sääntely voimassa olevan sääntelyn puutteisiin ja yleisempään sääntelytarpeeseen markkinoinnin alalla.
Tutkimuksessa havaitaan voimassa olevan sääntelyn olevan korostuneen yleisluontoista sen soveltuessa kaikkeen markkinointiin. Oikeustila on tulevaisuuteen kohdistuvien ympäristöväitteiden osalta epäselvä, kun kirjoitettu lainsäädäntö, esityöt tai oikeuskäytäntö eivät tarjoa yhteneviä ohjeita tulevaisuuteen kohdistuvien ympäristöväitteiden käyttöön. Tuleva sääntely vastaa oikeustilan puutteisiin tarkkarajaisemmilla säännöksillä, mutta myös se jättää useita avoimia kysymyksiä ympäristöväitteiden käyttöön liittyen tehden oikeustilasta vaikeasti ennakoitavan.
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten tulevaisuuteen kohdistuvia ympäristöväitteitä säännellään tutkielman kirjoitushetkellä ja onko tämä sääntely riittävää. Tutkimuksen tarkoitus on lisäksi selvittää, miten valmisteilla olevassa viherväitedirektiivissä ja muussa EU:n uudessa sääntelyssä säännellään tulevaisuuteen kohdistuvien ympäristöväitteiden käyttöä ja vastaako sääntely voimassa olevan sääntelyn puutteisiin ja yleisempään sääntelytarpeeseen markkinoinnin alalla.
Tutkimuksessa havaitaan voimassa olevan sääntelyn olevan korostuneen yleisluontoista sen soveltuessa kaikkeen markkinointiin. Oikeustila on tulevaisuuteen kohdistuvien ympäristöväitteiden osalta epäselvä, kun kirjoitettu lainsäädäntö, esityöt tai oikeuskäytäntö eivät tarjoa yhteneviä ohjeita tulevaisuuteen kohdistuvien ympäristöväitteiden käyttöön. Tuleva sääntely vastaa oikeustilan puutteisiin tarkkarajaisemmilla säännöksillä, mutta myös se jättää useita avoimia kysymyksiä ympäristöväitteiden käyttöön liittyen tehden oikeustilasta vaikeasti ennakoitavan.