Starshipsimps: sympaattiset kuljetusrobotit tunteiden ja someseurannan kohteena
Niva, Emmi (2024)
Niva, Emmi
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241212102197
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241212102197
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmani tarkoitus on tutkia Starship–yhtiön valmistamien kuljetusrobottien herättämiä tunteita ja reaktioita kuljetusrobottien havainnointiin keskittyvällä sosiaalisen median kanavalla ja selvittää kuljetusrobotteja vertailemalla, miten kuljetusrobotin muotoilu vaikuttaa sen herättämien tunteiden määrään ja laatuun. Pyrin työssäni rakentamaan ymmärrystä siitä, miten robotteja havainnoivat ihmiset kuvailevat kuljetusrobotteja sosiaalisessa mediassa, mitä tunteita kuljetusrobotit herättävät niitä havaitsevissa ihmisissä ja sitä mikä kuljetusrobottien toiminnassa tai suunnittelussa saa kuljetusrobottipalveluiden potentiaaliset käyttäjät ja niiden havainnoijat suhtautumaan robotteihin tällä tavalla.
Tutkimus on kaksiosainen monimenetelmätutkimus, jonka ensimmäisessä osassa keskityn analysoimaan sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn avulla sosiaalisesta mediasta kerättyä aineistoa. Aineisto on koottu Jodel-sovelluksen @starshipsimps –keskustelukanavan keskusteluista. Toisessa osassa analysoin verkkokyselyn avulla koottua aineistoa, jossa vastaajat ovat voineet valikoitujen tunteiden avulla arvioida muodoltaan erilaisten kuljetusrobottien herättämiä tunteita.
Tutkimuksen teoriaa käsittelevässä luvussa esittelen sekä muotoilun ja robottien herättämiä reaktioita, psykologiaa muotoilun taustalla, sosiaalisen median toimintaperiaatteita, sekä avaan tunteiden muodostumista ja tunteiden merkitystä biologisella ja kognitiivisella tasolla. Tutkimus- ja analyysimenetelmät–luvussa kerron suorittamastani aineiston analyysistä ja metodeista. Keskeinen päätelmäni on tiettyjen hienovaraisten muotoiluseikkojen vaikuttavan siihen, miten kuljetusrobottien käyttäjät ja havainnoijat suhtautuvat niihin. Suurin vaikuttaja muodossa on vauvaskeeman mukaisten piirteiden, kuten koon ja viestinnän sisällyttäminen robottiin. Sosiaalisessa mediassa ilmaistut tunteet ovat pääosin erittäin positiivisia ja sisältävät kaltaistamista huomattavasti robotin toiminnan havainnoinnin kautta.
Tutkimus on kaksiosainen monimenetelmätutkimus, jonka ensimmäisessä osassa keskityn analysoimaan sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn avulla sosiaalisesta mediasta kerättyä aineistoa. Aineisto on koottu Jodel-sovelluksen @starshipsimps –keskustelukanavan keskusteluista. Toisessa osassa analysoin verkkokyselyn avulla koottua aineistoa, jossa vastaajat ovat voineet valikoitujen tunteiden avulla arvioida muodoltaan erilaisten kuljetusrobottien herättämiä tunteita.
Tutkimuksen teoriaa käsittelevässä luvussa esittelen sekä muotoilun ja robottien herättämiä reaktioita, psykologiaa muotoilun taustalla, sosiaalisen median toimintaperiaatteita, sekä avaan tunteiden muodostumista ja tunteiden merkitystä biologisella ja kognitiivisella tasolla. Tutkimus- ja analyysimenetelmät–luvussa kerron suorittamastani aineiston analyysistä ja metodeista. Keskeinen päätelmäni on tiettyjen hienovaraisten muotoiluseikkojen vaikuttavan siihen, miten kuljetusrobottien käyttäjät ja havainnoijat suhtautuvat niihin. Suurin vaikuttaja muodossa on vauvaskeeman mukaisten piirteiden, kuten koon ja viestinnän sisällyttäminen robottiin. Sosiaalisessa mediassa ilmaistut tunteet ovat pääosin erittäin positiivisia ja sisältävät kaltaistamista huomattavasti robotin toiminnan havainnoinnin kautta.