Sukupuolen representaatiot uskonnon oppikirjassa
Isopoussu, Johanna; Isopoussu, Johanna (2024)
Isopoussu, Johanna
Isopoussu, Johanna
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241214102674
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241214102674
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee sukupuoliroolien esitystä peruskoulun kolmasluokkalaisille suunnatussa Aarre 3 (2021) -uskonnon oppikirjassa analysoimalla etiikan osuuden kuvitusta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kuva-aineiston sisällönanalyysiä ja representaationanalyysiä, keskittyen erityisesti sukupuolen esittämiseen. Tutkimuksen taustalla ovat vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteet, joissa korostetaan sukupuolten tasa-arvon edistämistä. Tämä tekee aiheesta ajankohtaisen ja yhteiskunnallisesti merkittävän, sillä sukupuoliroolit ja niiden esittäminen oppikirjoissa vaikuttavat oppilaiden käsityksiin sukupuolista ja niihin liittyvistä odotuksista erityisesti uskonnon oppikirjoista.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee sukupuoliroolien esitystä peruskoulun kolmasluokkalaisille suunnatussa Aarre 3 (2021) -uskonnon oppikirjassa analysoimalla etiikan osuuden kuvitusta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kuva-aineiston sisällönanalyysiä ja representaationanalyysiä, keskittyen erityisesti sukupuolen esittämiseen. Tutkimuksen taustalla ovat vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteet, joissa korostetaan sukupuolten tasa-arvon edistämistä. Tämä tekee aiheesta ajankohtaisen ja yhteiskunnallisesti merkittävän, sillä sukupuoliroolit ja niiden esittäminen oppikirjoissa vaikuttavat oppilaiden käsityksiin sukupuolista ja niihin liittyvistä odotuksista erityisesti uskonnon oppikirjoista.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee sukupuoliroolien esitystä peruskoulun kolmasluokkalaisille suunnatussa Aarre 3 (2021) -uskonnon oppikirjassa analysoimalla etiikan osuuden kuvitusta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kuva-aineiston sisällönanalyysiä ja representaationanalyysiä, keskittyen erityisesti sukupuolen esittämiseen. Tutkimuksen taustalla ovat vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteet, joissa korostetaan sukupuolten tasa-arvon edistämistä. Tämä tekee aiheesta ajankohtaisen ja yhteiskunnallisesti merkittävän, sillä sukupuoliroolit ja niiden esittäminen oppikirjoissa vaikuttavat oppilaiden käsityksiin sukupuolista ja niihin liittyvistä odotuksista erityisesti uskonnon oppikirjoista.