Toimintakulttuurina inkusiivinen varhaiskasvatus
Pohjonen, Anne (2024)
Pohjonen, Anne
Lapin yliopisto
2024
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241218104061
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241218104061
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuslain ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden tuomat muutokset näkyvät lapsen tuen järjestämisessä, edellyttäen inklusiivisen varhaiskasvatus toiminnan kehittämistä.
Tämän Pro Gradu-tutkielman tavoitteena on koota yhteen ja tarkastella tietoa siitä, mitkä pedagogiset menetelmät tukevat laadukkaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin toteuttamista.
Tutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jonka lopulliseen tarkasteluun päätyi 12 kirjallista lähdettä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Teoriaosuudessa käsittelen varhaiskasvatuksen pedagogisia menetelmiä ja olemassa olevia inklusiivisen varhaiskasvatuksen arvioinnintyökaluja.
Tulosluvussa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksessa muodostuneita inklusiivisen varhaiskasva tuksen pedagogisten menetelmien teemoja, jotka ovat leikki, osallisuus, vuorovaikutus, oppimisympäristö.
Johtopäätösluvussa tarkastellaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittä mistä hyödyntäviä inklusiivisen varhaiskasvatuksen pedagogisia menetelmiä.
Tutkielmassa esitetään, että tutkimustuloksia, reflektointityökalua ja ekosysteemimallia voidaan yhdessä käyttää hyväksi inklusiivisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisessä.
Tämän Pro Gradu-tutkielman tavoitteena on koota yhteen ja tarkastella tietoa siitä, mitkä pedagogiset menetelmät tukevat laadukkaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin toteuttamista.
Tutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jonka lopulliseen tarkasteluun päätyi 12 kirjallista lähdettä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Teoriaosuudessa käsittelen varhaiskasvatuksen pedagogisia menetelmiä ja olemassa olevia inklusiivisen varhaiskasvatuksen arvioinnintyökaluja.
Tulosluvussa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksessa muodostuneita inklusiivisen varhaiskasva tuksen pedagogisten menetelmien teemoja, jotka ovat leikki, osallisuus, vuorovaikutus, oppimisympäristö.
Johtopäätösluvussa tarkastellaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittä mistä hyödyntäviä inklusiivisen varhaiskasvatuksen pedagogisia menetelmiä.
Tutkielmassa esitetään, että tutkimustuloksia, reflektointityökalua ja ekosysteemimallia voidaan yhdessä käyttää hyväksi inklusiivisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisessä.