Hybridityössä perehdytys työntekijäkokemuksena: fenomenografinen analyysi
Koskela, Vilhelmiina (2024)
Koskela, Vilhelmiina
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241222106308
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241222106308
Tiivistelmä
Viime vuosina hybridityö on lisääntynyt huomattavasti asiantuntijaorganisaatioissa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia työntekijäkokemuksen myönteistä muotoilua perehdytyksessä hybridityössä. Käsitteellinen viitekehys perustui hybridityöhön, perehdyttämiseen ja työntekijäkokemukseen. Tutkimus toteutettiin yksityisessä asiantuntijaorganisaatiossa tapaustutkimuksena. Tutkimus lähetettiin 130 vastikään aloittaneelle uudelle työntekijälle, ja siihen vastasi yhteensä 49 henkilöä yhdeksästä (9) eri tiimistä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, joka sisälsi kaksi (2) monivalintakysymystä ja 16 avointa kysymystä. Laadullinen aineisto analysoitiin fenomenografista tutkimusotetta käyttäen, minkä perusteella muodostui kuvauskategoria.
Tulosten perusteella myönteistä työntekijäkokemusta hybridityössä voitaisiin muotoilla riittävien tietojen ja taitojen perehdyttämisellä, yhteisöllisyyden tukemisella, ajan allokoinnilla perehdytykseen sekä yksilöllisten odotusten ja toiveiden huomioonottamisella.
Hybridityössä perehtyminen työntekijäkokemuksena on teoreettisessa viitekehyksessä vielä vähän tutkittu aihe. Tutkimustulokset olivat linjassa sitoutuneisuuden ja yhteisöllisyyden sekä perehdyttämiseen liittyvien aiempien tutkimusten kanssa. Tulokset vahvistavat käsitystä, että työntekijäkokemusteoriaa hyödyntämällä voidaan muotoilla yhä myönteisempiä kokemuksia perehtymisestä uudessa työssä.
Tulosten perusteella myönteistä työntekijäkokemusta hybridityössä voitaisiin muotoilla riittävien tietojen ja taitojen perehdyttämisellä, yhteisöllisyyden tukemisella, ajan allokoinnilla perehdytykseen sekä yksilöllisten odotusten ja toiveiden huomioonottamisella.
Hybridityössä perehtyminen työntekijäkokemuksena on teoreettisessa viitekehyksessä vielä vähän tutkittu aihe. Tutkimustulokset olivat linjassa sitoutuneisuuden ja yhteisöllisyyden sekä perehdyttämiseen liittyvien aiempien tutkimusten kanssa. Tulokset vahvistavat käsitystä, että työntekijäkokemusteoriaa hyödyntämällä voidaan muotoilla yhä myönteisempiä kokemuksia perehtymisestä uudessa työssä.