Dialogista tekemisen meininkiin bell hooksin jalanjäljissä
Väisänen, Virpi (2025)
Väisänen, Virpi
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022413680
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022413680
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoitus on selvittää, mitä yhtäläisyyksiä löytyy toteutuneen osallisuusprojektin toimintatavoissa ja bell hooksin teorioissa. Erityisesti tarkastelun kohteena ovat hooksin Vapauttava kasvatus -teos, ja siinä esitellyt dialogin ja dialogisuuden käsitteet.
Tarkoituksena on löytää, millaiset toimintatavat edistivät osallisuusprojektin tavoitteiden toteutumista.
Tarkastelen tutkimuksessani myös, millaisilla toimintatavoilla kouluyhteisössä voidaan myötävaikuttaa osallisuuden kokemusten syntymiseen sekä yksilö- että yhteisötasolla ja samalla edistää inkluusion toteutumista.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksen keinoin. Menetelmänä on käytetty tulkitsevaa vertailua ja narratiivimetodia.
Aineistonanalyysissä hyödynnän sovittamista eli pattern-matchingia. Tällöin verrataan empiirisesti saatua mallia teoreettiseen malliin.
Tutkimuksessa ilmeni, että dialogin käyttäminen välineenä ja dialogisuus laajempana toimintatapana edesauttavat muutosten tekemistä kouluympäristössä
Tarkoituksena on löytää, millaiset toimintatavat edistivät osallisuusprojektin tavoitteiden toteutumista.
Tarkastelen tutkimuksessani myös, millaisilla toimintatavoilla kouluyhteisössä voidaan myötävaikuttaa osallisuuden kokemusten syntymiseen sekä yksilö- että yhteisötasolla ja samalla edistää inkluusion toteutumista.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksen keinoin. Menetelmänä on käytetty tulkitsevaa vertailua ja narratiivimetodia.
Aineistonanalyysissä hyödynnän sovittamista eli pattern-matchingia. Tällöin verrataan empiirisesti saatua mallia teoreettiseen malliin.
Tutkimuksessa ilmeni, että dialogin käyttäminen välineenä ja dialogisuus laajempana toimintatapana edesauttavat muutosten tekemistä kouluympäristössä