Muodostelmaluisteluvalmentajien käsityksiä lasten ja nuorten valmentamisesta
Korkiakangas, Iina (2025)
Korkiakangas, Iina
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051846729
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051846729
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten liikkuminen tapahtuu yhä useammin urheiluseuran toimesta. Urheiluseuroissa lasten ja nuorten kanssa toimivat valmentajat, joiden lähtökohdat valmentamiselle vaihtelevat. Muodostelmaluistelu taitoluistelun alalajina tuo esiin lajille tyypillistä valmennuskulttuuria, joukkuelajin muodossa.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin muodostelmaluisteluvalmentajien käsityksiä lasten ja nuorten valmentamisesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esiin valmentajien näkemyksiä oman roolinsa muodostumisesta. Tutkimuksessa selvitettiin hyvän valmentajan piirteitä sekä mikä haastaa valmentajaa. Lisäksi tutkimuksessa selvisi valmentajien käsitys omasta osaamisestaan ja sen kehittymisestä. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella ja tutkimukseen osallistui 9 henkilöä. Tutkimus toteutettiin fenomenografisena tutkimusotetta hyödyntäen ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Valmentajien vastaukset toivat esiin valmentamisen merkityksellisyyden niin valmentajalle kuin luistelijalle. Valmentajat kokivat olevansa tärkeitä ihmisiä luistelijoiden elämässä ja heidän roolissansa korostui kasvattajana toimiminen. Valmentajat kokivat valmennustaitojensa olevan hyvät, mutta myös tilaa kehitykselle löytyi. Hyvän valmentajan piirteet mukailivat valmentajien kokemia rooleja. Hyvän valmentajan piirteiksi kuvailtiin turvallisuus, luotettavuus, välittäminen ja ammattitaito. Haasteita valmennukselle asetti oma osaaminen sekä luistelijat. Myös haasteet vanhempien kanssa tulivat esille. Tutkimuksen tulokset toivat esiin tärkeitä näkökulmia valmentajana toimisesta valmentajien itsensä sanoittamina.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin muodostelmaluisteluvalmentajien käsityksiä lasten ja nuorten valmentamisesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esiin valmentajien näkemyksiä oman roolinsa muodostumisesta. Tutkimuksessa selvitettiin hyvän valmentajan piirteitä sekä mikä haastaa valmentajaa. Lisäksi tutkimuksessa selvisi valmentajien käsitys omasta osaamisestaan ja sen kehittymisestä. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella ja tutkimukseen osallistui 9 henkilöä. Tutkimus toteutettiin fenomenografisena tutkimusotetta hyödyntäen ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Valmentajien vastaukset toivat esiin valmentamisen merkityksellisyyden niin valmentajalle kuin luistelijalle. Valmentajat kokivat olevansa tärkeitä ihmisiä luistelijoiden elämässä ja heidän roolissansa korostui kasvattajana toimiminen. Valmentajat kokivat valmennustaitojensa olevan hyvät, mutta myös tilaa kehitykselle löytyi. Hyvän valmentajan piirteet mukailivat valmentajien kokemia rooleja. Hyvän valmentajan piirteiksi kuvailtiin turvallisuus, luotettavuus, välittäminen ja ammattitaito. Haasteita valmennukselle asetti oma osaaminen sekä luistelijat. Myös haasteet vanhempien kanssa tulivat esille. Tutkimuksen tulokset toivat esiin tärkeitä näkökulmia valmentajana toimisesta valmentajien itsensä sanoittamina.