Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kankaankudonnan opetuksen tulevaisuuskuvia

Vaaramo, Riitta Elina (2025)

 
Avaa tiedosto
Vaaramo_Riitta.pdf (2.240Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Vaaramo, Riitta Elina
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051846805
Tiivistelmä
Kankaankudonnan opetus on muuttunut paljon jo vuosikymmenien ajan. Tänä päivänä kudonnan kulttuuriperinnön säilymisestä ollaan huolissaan useiden kudontaa opettavien oppilaitosten lakkautusten myötä. Tutkielmassa tarkastelen, minkälaisia ovat kudonnan opettajien tulevaisuuskuvat kankaankudonnan opetuksesta. Tutkimuksen tarkoitus on kudonnan opetuksen tulevaisuuksien tutkimuksella selvittää, minkälaisia mahdollisia tulevaisuuksia kudonnan opettajilla on nopeasti muuttuvan yhteiskunnan keskellä. Keräsin tutkimusaineiston haastattelemalla kudonnan opettajia ja havainnoimalla kudonnan opetusta. Ajattelin niiden tukevan hyvin toisiaan.

Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa näkökulmana toimii mahdollinen tulevaisuuskuva kudonnan tulevaisuudesta. Tulevaisuuskuva kuvaa ihmisen tai yhteisön ajatuskokonaisuutta tulevaisuudesta. Tutkimuksen aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulevaisuuksientutkimuksen keskeisenä tutkimuskohteena toimivat nykyisyys ja menneisyys, jonka pohjalta tulevaisuutta voidaan tarkastella. Tulevaisuuskuvien muodostamisessa on toiminut viitekehyksenä Fred Polakin (1973) tulevaisuuskuvanelikenttä.

Tutkimustulosten perusteella kudonnan opettajien tulevaisuuskuvat kankaankudonnasta ovat sekä pessimismisiä, että optimismisia. Optimistisen tulevaisuuskuvan mukaan kudonnan opetus säilyy tulevaisuudessa koulutusjärjestelmässä, jossa painottuvat lähiopetus ja tekemällä oppiminen. Pessimismisen tulevaisuuskuvan mukaan kudonnan kulttuuriperinnön ylläpitäminen jää käsityöläisten varaan kudontaa opettavien oppilaitosten lakkautusten vuoksi. Ryhmä- ja parityöskentely auttavat resurssipulan keskellä opetuksen säilyttämistä laadukkaana. Kankaankudonta on innostavaa ja mieluista tekemistä sekä oppilaitoksissa että harrastustoiminnassa. Kudonnan ammattilaiset haluavat kehittää kudontaa tulevaisuudessa, vaikka kehityksen uhkaksi muodostuvat kudonnan perinteiden katoaminen. Kankaankudonnan opetuksen tulevaisuus näyttäytyy tutkimustulosten mukaan linkittyvän hyvinvoinnin ja merkityksellisyyden kokemuksiin.
Kokoelmat
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus) [723]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste