Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Omistajanvaihdos johtamiskäytäntöjen muovaajana palveluyrityksessä

Virkkunen, Johanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Virkkunen_Johanna.pdf (585.5Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Virkkunen, Johanna
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060257115
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee johtamiskäytäntöjen muutosta palvelualan yrityksessä omistajanvaihdoksen yhteydessä. Tutkielman tavoitteena on analysoida, miten johtamiskäytännöt rakentuvat arjen vuorovaikutuksessa ja miten ne ovat muuttuneet aikaisemman ja nykyisen johdon välillä. Tutkimus nojaa johtajuus käytäntönä -näkökulmaan, joka painottaa johtajuuden rakentumista sosiaalisessa toiminnassa, ei pelkästään yksilön ominaisuutena tai muodollisena asemana.

Tutkimuksen aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, joihin osallistui sekä työntekijöitä, että esihenkilöitä ja toimitusjohtaja. Tutkimuksessa vertaillaan työntekijöiden ja johdon näkemyksiä aikaisemmista johtamiskäytännöistä, sekä nykyisistä käytännöistä. Lisäksi tarkastellaan itseohjautuvuuden, palautekulttuurin, viestinnän ja vastuunjaon muutoksia johtajuuden eri aikakausien välillä.

Tulokset osoittavat, että aikaisempaa johtamista leimasi epäselvä vastuunjako, viestinnän ja keskustelun puute ja tuhoavan johtamisen piirteet, kuten johtamattomuus ja työntekijöiden kuormittaminen. Työntekijät joutuivat selviytymään itsenäisesti ilman tukea, ja organisaatiolta puuttui strateginen suunta ja henkilöstöjohtamisen käytännöt. Omistajanvaihdoksen jälkeen johtamiskäytännöt ovat muuttuneet systemaattisemmiksi ja osallistavammiksi. Esihenkilöiden rooli on vahvistunut valmentavaksi ja läsnä olevaksi, ja työntekijöille on tarjottu enemmän mahdollisuuksia osallistua päätöksentekoon sekä kehittää omaa työtään.

Tutkimus tuo esiin, että palvelualalla johtamiskäytännöillä on suora vaikutus sekä työntekijöiden hyvinvointiin että organisaation toimintaan ja asiakaskokemukseen. Johtajuuden onnistuminen ei ole riippuvainen yksilön persoonasta, vaan se rakentuu päivittäisissä vuorovaikutustilanteissa ja työn rakenteissa. Johtajuus käytäntönä -näkökulma auttaa tunnistamaan konkreettisia kehittämiskohteita, kuten avoimen viestinnän, selkeän vastuunjaon ja psykologisen turvallisuuden merkitystä, erityisesti organisaatiomuutosten yhteydessä.
Kokoelmat
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus) [744]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste