Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kuinka luokanopettajat tukevat oppilaiden liikunnallisten elämäntapojen kehittymistä?

Joutila, Joel (2025)

 
Avaa tiedosto
Joutila_Joel.pdf (951.5Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Joutila, Joel
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061166846
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajat tukevat oppilaiden liikunnallisen elämäntavan kehittymistä sekä millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on liikunnallisuuden edistämisestä osana koulupäivää. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin millaisia pedagogisia valintoja luokanopettajat hyödyntävät oppilaiden liikunnallisuuden tukemisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla talvella 2025. Kyselyyn vastasi 18 luokanopettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen.

Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat tukevat oppilaiden liikunnallisen elämäntavan kehittymistä monipuolisilla pedagogisilla ratkaisuilla ja toiminnallisilla opetusmenetelmillä. Luokanopettajat tuovat liikettä oppitunneille, hyödyntävät liikunnallisia oppimisympäristöjä ja kannustavat oppilaita omatoimiseen liikkumiseen myös vapaa-ajalla. Useampi luokanopettaja koki, että heidän oma esimerkkinsä ja myönteinen suhtautuminen liikuntaa kohtaan vaikuttavat oppilaiden aktiivisuuteen.

Luokanopettajat kokivat liikunnallisuuden tukemisen olennaisena osana heidän kasvatustyötänsä ja oppilaiden hyvinvoinnin edistämistä. Oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomiointi, toiminnallisten opetusmenetelmien kehittäminen sekä yhteistyö huoltajien ja kouluyhteisön kanssa nähtiin tärkeinä keinoina edistää liikunnallista elämäntapaa. Tutkimuksen perusteella luokanopettajien pedagogiset ratkaisut ja positiivinen asenne ovat keskeisiä tekijöitä oppilaiden liikunnallisuuden tukemisessa. Ne vahvistavat myös myönteistä liikunta-asennetta niin koulupäivän aikana ja sen ulkopuolella.
Kokoelmat
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus) [744]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste