Kuvia näkymättömästä: valokuvataiteen pedagogiikkaa antroposeenissa
Susihukka, Samuli (2025)
Susihukka, Samuli
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061770933
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061770933
Tiivistelmä
Fossiilitalouden historiallinen perusta on muovannut ihmisistä ympäristöään hallitsevia fossiilisubjekteja. Kasvatus on tiiviissä suhteessa tähän hallinnan logiikkaan, mutta sillä on myös potentiaalia toimia sen vastavoimana. Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee valokuvataidetta kasvatusfilosofisena tilana ekologisen kestävyyskriisin aikakaudella, jolloin subjekti voi kohdata maailman eettisesti ja vastaanottavasti.
Tutkimus on filosofinen ja kasvatusteoreettinen analyysi, joka yhdistelee mannermaista kasvatus- ja sivistysteoriaa, nykyvalokuvateoriaa sekä Jean-Luc Marionin fenomenologiaa. Keskeinen kysymys on, miten valokuva voi purkaa fossiilisubjektin hallinnan logiikkaa ja edistää vastaanottavaa, eettisesti herkistynyttä suhdetta maailmaan. Valokuvan kautta tutkielma pyrkii tavoittamaan kasvatuksellisen tilanteen, jossa suhde maailmaan perustuu altistumiseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu erityisesti Marionin käsitteille annetusta (le adonné) ja vastaanottavasta subjektista (l’adonné). Lisäksi tutkielmassa nojaudutaan Joanna Zylinskan, Mika Elon ja Daniel Rubinsteinin näkemyksiin valokuvasta ei-representatiivisena, planetaarisena prosessina. Näiden rinnalla Gert Biestan kasvatusteoreettinen ajattelu tarjoaa käsitteellisiä välineitä ymmärtää kasvatus kohtaamisen ja subjektin tulemisen tilana.
Tutkielma asemoituu taidekasvatuksen kentälle ja ehdottaa, että valokuvataide voi toimia kasvatuskäytännössä keskeyttävänä ja haastavana tilana. Tavoitteena on hahmottaa, miten valokuva voi virittää subjektin toimimaan vastaanottavasti. Tällöin valokuvapohjainen työskentely voi avata eettisen tilan, jossa fossiilisubjektin hallinnan logiikkaa on mahdollista kyseenalaistaa ja purkaa. Samalla avautuu mahdollisuus kasvatukseen, joka perustuu herkkyyteen ja moraaliseen vastuuseen.
Tutkimus on filosofinen ja kasvatusteoreettinen analyysi, joka yhdistelee mannermaista kasvatus- ja sivistysteoriaa, nykyvalokuvateoriaa sekä Jean-Luc Marionin fenomenologiaa. Keskeinen kysymys on, miten valokuva voi purkaa fossiilisubjektin hallinnan logiikkaa ja edistää vastaanottavaa, eettisesti herkistynyttä suhdetta maailmaan. Valokuvan kautta tutkielma pyrkii tavoittamaan kasvatuksellisen tilanteen, jossa suhde maailmaan perustuu altistumiseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu erityisesti Marionin käsitteille annetusta (le adonné) ja vastaanottavasta subjektista (l’adonné). Lisäksi tutkielmassa nojaudutaan Joanna Zylinskan, Mika Elon ja Daniel Rubinsteinin näkemyksiin valokuvasta ei-representatiivisena, planetaarisena prosessina. Näiden rinnalla Gert Biestan kasvatusteoreettinen ajattelu tarjoaa käsitteellisiä välineitä ymmärtää kasvatus kohtaamisen ja subjektin tulemisen tilana.
Tutkielma asemoituu taidekasvatuksen kentälle ja ehdottaa, että valokuvataide voi toimia kasvatuskäytännössä keskeyttävänä ja haastavana tilana. Tavoitteena on hahmottaa, miten valokuva voi virittää subjektin toimimaan vastaanottavasti. Tällöin valokuvapohjainen työskentely voi avata eettisen tilan, jossa fossiilisubjektin hallinnan logiikkaa on mahdollista kyseenalaistaa ja purkaa. Samalla avautuu mahdollisuus kasvatukseen, joka perustuu herkkyyteen ja moraaliseen vastuuseen.