Hehkun Houkutus : Korealaisen kosmetiikan pakkauksien merkitykset Suomessa
Uusitalo, Suvi-Maarit (2025)
Uusitalo, Suvi-Maarit
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025073180526
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025073180526
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan korealaisen luonnonkosmetiikan tuotepakkauksia ja niiden visuaalista ilmettä suomalaisessa kontekstissa. Tutkimuksen lähtökohtana on Korean aallon (Hallyu) vaikutus, jonka myötä korealainen kulttuuri on saavuttanut suurta suosiota maailmalla ja sitä mukaa myös Suomessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksiä korealaiset kosmetiikkatuotteet ja niiden pakkaukset saavat suomalaisessa kuluttajakulttuurissa.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii multimodaalinen semiotiikka, jonka avulla analysoidaan, miten eri visuaaliset ja kielelliset moodit rakentavat merkityksiä tuotepakkauksissa. Aineistona toimii valikoima suosittuja korealaisia kosmetiikkatuotteita, jotka on valittu suomalaisista korealaiseen kosmetiikkaan erikoistuneista verkkokaupoista, kuten Bearel Oy:stä ja Yeppo & Soonsoosta. Näiden toimijoiden valikoima toimii lähtökohtana tutkimuksen aineiston rajaamiselle, sillä ne heijastavat suomalaisille kuluttajille suunnattua ja valikoitua tarjontaa.
Analyysi osoittaa, että korealaiset kosmetiikkapakkaukset hyödyntävät minimalistista ja luonnonmukaista visuaalista ilmettä, joka viestii laatua, puhtautta, luotettavuutta. Pakkauksissa korostuvat luonnolliset ainesosat sekä hillitty brändäys, ja visuaaliset moodit luovat mielikuvia hyvinvoinnista, esteettisyydestä ja kulttuurisesta erottuvuudesta. Tutkimus luo ymmärrystä siitä, miten globaalit kulttuurituotteet, kuten korealainen kosmetiikka, omaksutaan ja merkityksellistetään paikallisessa, suomalaisessa kuluttajakulttuurissa.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii multimodaalinen semiotiikka, jonka avulla analysoidaan, miten eri visuaaliset ja kielelliset moodit rakentavat merkityksiä tuotepakkauksissa. Aineistona toimii valikoima suosittuja korealaisia kosmetiikkatuotteita, jotka on valittu suomalaisista korealaiseen kosmetiikkaan erikoistuneista verkkokaupoista, kuten Bearel Oy:stä ja Yeppo & Soonsoosta. Näiden toimijoiden valikoima toimii lähtökohtana tutkimuksen aineiston rajaamiselle, sillä ne heijastavat suomalaisille kuluttajille suunnattua ja valikoitua tarjontaa.
Analyysi osoittaa, että korealaiset kosmetiikkapakkaukset hyödyntävät minimalistista ja luonnonmukaista visuaalista ilmettä, joka viestii laatua, puhtautta, luotettavuutta. Pakkauksissa korostuvat luonnolliset ainesosat sekä hillitty brändäys, ja visuaaliset moodit luovat mielikuvia hyvinvoinnista, esteettisyydestä ja kulttuurisesta erottuvuudesta. Tutkimus luo ymmärrystä siitä, miten globaalit kulttuurituotteet, kuten korealainen kosmetiikka, omaksutaan ja merkityksellistetään paikallisessa, suomalaisessa kuluttajakulttuurissa.