dc.contributor | fi=Taiteiden tiedekunta|en=Faculty of Art and Design| | - |
dc.contributor.author | Jylkäs, Titta | |
dc.date.accessioned | 2015-06-11T09:03:25Z | |
dc.date.available | 2015-06-11T09:03:25Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61990 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka digitaalisen ja analogisen palvelun voi paremmin
yhdistää kokonaispalveluksi niin, että asiakas saa mahdollisimman sujuvan palvelukokemuksen.
Tutkimuksen aihe nousee Tunteesta arvoa palvelulle –hankkeesta, jossa
toteutettiin palvelumuotoilun kehitysprojekteja yhdessä viiden yrityksen kanssa. Niistä
useammassa konseptien osana oli digitaalinen palvelu, mutta haasteeksi nousi digitaalisen
kanavan yhdistäminen analogiseen, eli fyysisessä tilassa tapahtuvaan palveluun.
Nykypäivänä digitaalisten palveluiden yleisyys on kasvanut ja ihmiset ovat yhä tottuneempia
käyttämään digitaalisia kanavia osana palvelukokonaisuutta. Toisaalta käyttäjät ovat
myös tietoisia digitaalisten kanavien tarjoamista mahdollisuuksista ja siten heidän odotuksensa
ja vaatimuksensa palvelua kohtaan kasvavat. Eri palvelukanavien välillä on kuitenkin
havaittavissa eroavaisuuksia ja siten yhtenäisen ja sujuvan palvelukokemuksen syntyminen
asiakkaalle on vaikeaa. Asiakkaan tarpeiden ja odotusten sekä yrityksen tavoitteiden
huomioiden palvelupolun luomisessa mahdollistavat palvelun sujuvan etenemisen palvelukanavien
välillä.
Tässä on laadullisessa tutkimuksessa tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoituina
teemahaastatteluina. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelemalla ja tutkimuksen
löydökset vastaavat kysymyksiin, miten sujuva palvelukokemus muotoillaan palvelumuotoilun
menetelmin, ja miten digitaalisia ja analogisia palvelukanavia tasapainotetaan palvelupolussa.
Tutkimuksen tuloksen muodostaa seitsemästä osasta koostuva työkalu, jonka
tarkoituksena on toimia palvelun muotoilun ja kehittämisen tukena. | - |
dc.description.abstract | While working as a research assistant in Value through Emotion research project at University
of Lapland and doing service design projects with several companies, I noticed that there
is a challenge in designing a service that combines online and offline service channels.
Nowadays the trend is to have an online service, such as service application, as a part of the
overall service path, but there is often a gap between the online and offline elements of the
service in regards of the communication and the quality of service delivery.
The customers are more and more used to digital service channels and they are aware of the
possibilities that online channels can provide. Therefore the customers have high expectations
about the service delivery. Designing a service that keeps the continuity throughout
the service despite the form of delivery channel would be a solution for providing the customer
a smooth service experience.
In this research I study how a smooth service experience can be built using service design
methods. I also study how the balance between online and offline service channels can be
found in the overall service path. The research data of partly structured theme interviews
are analysed by qualitative research methods. As a result for this case study I present a toolkit
with seven templates that can be used as a guideline and support in the service design
process when combining online and offline service elements as a smooth service experience. | - |
dc.format.extent | 107 s. : kuv. | - |
dc.language.iso | fi | - |
dc.publisher | fi=Lapin yliopisto|en=University of Lapland| | - |
dc.rights | openAccess | - |
dc.subject | service | - |
dc.subject | service design | - |
dc.subject | online service | - |
dc.subject | offline service | - |
dc.subject | service experience | - |
dc.subject | human interaction | - |
dc.subject | qualitative research | - |
dc.subject | palvelu | - |
dc.subject | digitaalisuus | - |
dc.subject | palveluympäristö | - |
dc.subject | palvelutuokio | - |
dc.subject | palvelukokemus | - |
dc.title | Designing a smooth service experience: Finding the balance between online and offline service | - |
dc.type | masterThesis | |
dc.type.ontasot | fi=Pro Gradu|en=Master's Thesis| | |
dc.subject.ysa | palvelumuotoilu | - |
dc.subject.ysa | kvalitatiivinen tutkimus | - |
dc.subject.ysa | sähköiset palvelut | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:ula-201506111152 | - |
dc.programme | fi=Teollinen muotoilu|en=Industrial Design| | - |
dc.audience | scientific | - |