Näytä suppeat kuvailutiedot

Designing a smooth service experience: Finding the balance between online and offline service

Jylkäs, Titta (2015)

dc.contributorfi=Taiteiden tiedekunta|en=Faculty of Art and Design|-
dc.contributor.authorJylkäs, Titta
dc.date.accessioned2015-06-11T09:03:25Z
dc.date.available2015-06-11T09:03:25Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61990
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka digitaalisen ja analogisen palvelun voi paremmin yhdistää kokonaispalveluksi niin, että asiakas saa mahdollisimman sujuvan palvelukokemuksen. Tutkimuksen aihe nousee Tunteesta arvoa palvelulle –hankkeesta, jossa toteutettiin palvelumuotoilun kehitysprojekteja yhdessä viiden yrityksen kanssa. Niistä useammassa konseptien osana oli digitaalinen palvelu, mutta haasteeksi nousi digitaalisen kanavan yhdistäminen analogiseen, eli fyysisessä tilassa tapahtuvaan palveluun. Nykypäivänä digitaalisten palveluiden yleisyys on kasvanut ja ihmiset ovat yhä tottuneempia käyttämään digitaalisia kanavia osana palvelukokonaisuutta. Toisaalta käyttäjät ovat myös tietoisia digitaalisten kanavien tarjoamista mahdollisuuksista ja siten heidän odotuksensa ja vaatimuksensa palvelua kohtaan kasvavat. Eri palvelukanavien välillä on kuitenkin havaittavissa eroavaisuuksia ja siten yhtenäisen ja sujuvan palvelukokemuksen syntyminen asiakkaalle on vaikeaa. Asiakkaan tarpeiden ja odotusten sekä yrityksen tavoitteiden huomioiden palvelupolun luomisessa mahdollistavat palvelun sujuvan etenemisen palvelukanavien välillä. Tässä on laadullisessa tutkimuksessa tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelemalla ja tutkimuksen löydökset vastaavat kysymyksiin, miten sujuva palvelukokemus muotoillaan palvelumuotoilun menetelmin, ja miten digitaalisia ja analogisia palvelukanavia tasapainotetaan palvelupolussa. Tutkimuksen tuloksen muodostaa seitsemästä osasta koostuva työkalu, jonka tarkoituksena on toimia palvelun muotoilun ja kehittämisen tukena.-
dc.description.abstractWhile working as a research assistant in Value through Emotion research project at University of Lapland and doing service design projects with several companies, I noticed that there is a challenge in designing a service that combines online and offline service channels. Nowadays the trend is to have an online service, such as service application, as a part of the overall service path, but there is often a gap between the online and offline elements of the service in regards of the communication and the quality of service delivery. The customers are more and more used to digital service channels and they are aware of the possibilities that online channels can provide. Therefore the customers have high expectations about the service delivery. Designing a service that keeps the continuity throughout the service despite the form of delivery channel would be a solution for providing the customer a smooth service experience. In this research I study how a smooth service experience can be built using service design methods. I also study how the balance between online and offline service channels can be found in the overall service path. The research data of partly structured theme interviews are analysed by qualitative research methods. As a result for this case study I present a toolkit with seven templates that can be used as a guideline and support in the service design process when combining online and offline service elements as a smooth service experience.-
dc.format.extent107 s. : kuv.-
dc.language.isofi-
dc.publisherfi=Lapin yliopisto|en=University of Lapland|-
dc.rightsopenAccess-
dc.subjectservice-
dc.subjectservice design-
dc.subjectonline service-
dc.subjectoffline service-
dc.subjectservice experience-
dc.subjecthuman interaction-
dc.subjectqualitative research-
dc.subjectpalvelu-
dc.subjectdigitaalisuus-
dc.subjectpalveluympäristö-
dc.subjectpalvelutuokio-
dc.subjectpalvelukokemus-
dc.titleDesigning a smooth service experience: Finding the balance between online and offline service-
dc.typemasterThesis
dc.type.ontasotfi=Pro Gradu|en=Master's Thesis|
dc.subject.ysapalvelumuotoilu-
dc.subject.ysakvalitatiivinen tutkimus-
dc.subject.ysasähköiset palvelut
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:ula-201506111152-
dc.programmefi=Teollinen muotoilu|en=Industrial Design|-
dc.audiencescientific-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot