Karelia Geopark työkalupakin palvelumuotoiluprosessimallin kokemuksellisuus
Räty, Birgitta (2017)
Räty, Birgitta
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201709251324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201709251324
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkimus kuuluu osaksi laajempaa Pohjois-Karjalaista Karelia Geopark
-hanketta. Toimeksiantona hankkeelle valmistui palvelumuotoilun työkalupakki,
kehittämään matkailun esipalveluvaihetta. Työkalupakin strategisen toiminnan pohjana
on palvelumuotoiluprosessimalli, mitä testattiin pilottiryhmällä palvelumuotoilutyöpajassa
kahden päivän aikana Ilomantsissa. Tutkimus tuo esille palvelumuotoiluprosessimallin
kehityksen. Samalla pyrkii luomaan ymmärrystä, mitä ilmiöitä kokemuksellisuus
avaa palvelumuotoiluprosessimallin kehityksestä ja testauksesta.
Tutkimukselle tulkintaa luo etnografi, joka avaa palvelumuotoilijan ja pilottityhmäläisten
yksilöllisiä kokemuksia narratiivi etnografisessa tutkimusotteessa. Tutkimus
on esitetty kronologisen rakennemallin mukaisesti, käyttäen konfessionaalistatyyliä.
Tutkimusaineisto pohjautuu menetelmätriangulaatioon, koska aineisto on monikerroksellista.
Aineistoa on analysoitu aineistosta nousseiden teemojen kautta. Teemat
ovat verkostoituminen, tunnelmamuotoilu ja palvelun tarinallistaminen.
Tutkimuksen tulokset toivat esille miten pavelumuotoiluprosessimalli tukee palvelun
tarinallistamista, matkailun brändin kehittämisen näkökulmasta. Ja kuinka palvelumuotoilu
kokemus luo verkostoitumista. Lisäksi tutkimus luo ymmärrystä tunnelmamuotoilun
vaikutuksista palvelumuotoilutyöpajassa. This Master's thesis is part of a larger Karelia Geopark project, commissioned as a
service design toolkit for the project, to develop the pre-service of tourism. The
service design toolkit is based on the service design process model, which was tested
with the pilot groups, during two days service design workshop in Ilomantsi. The
research highlights the service design process model and seeks to deepen by developing
an understanding of the phenomena of experience that opens the service design
process model during development process and testing. The research is created by an
ethnographer who interprets the personal experiences of a service designer and pilot
groups in a accordance with an narrative ethnographic study, using a chronological
constructional model and using a confessional style. The research material is based on
the methodological triangulation, because the material used has many layers.
The research material has been analyzed through the themes that emerged from the
material, the themes being networking, atmosphere design and story design.
The results of the study highlighted how the developed service design process model
also supports storynarrating from the point of view of the tourism brand development
and how the service design experience creates the spirit of a communion. In addition,
the study creates an understanding of the effects of atmosphere design on service
design tworkshop.
-hanketta. Toimeksiantona hankkeelle valmistui palvelumuotoilun työkalupakki,
kehittämään matkailun esipalveluvaihetta. Työkalupakin strategisen toiminnan pohjana
on palvelumuotoiluprosessimalli, mitä testattiin pilottiryhmällä palvelumuotoilutyöpajassa
kahden päivän aikana Ilomantsissa. Tutkimus tuo esille palvelumuotoiluprosessimallin
kehityksen. Samalla pyrkii luomaan ymmärrystä, mitä ilmiöitä kokemuksellisuus
avaa palvelumuotoiluprosessimallin kehityksestä ja testauksesta.
Tutkimukselle tulkintaa luo etnografi, joka avaa palvelumuotoilijan ja pilottityhmäläisten
yksilöllisiä kokemuksia narratiivi etnografisessa tutkimusotteessa. Tutkimus
on esitetty kronologisen rakennemallin mukaisesti, käyttäen konfessionaalistatyyliä.
Tutkimusaineisto pohjautuu menetelmätriangulaatioon, koska aineisto on monikerroksellista.
Aineistoa on analysoitu aineistosta nousseiden teemojen kautta. Teemat
ovat verkostoituminen, tunnelmamuotoilu ja palvelun tarinallistaminen.
Tutkimuksen tulokset toivat esille miten pavelumuotoiluprosessimalli tukee palvelun
tarinallistamista, matkailun brändin kehittämisen näkökulmasta. Ja kuinka palvelumuotoilu
kokemus luo verkostoitumista. Lisäksi tutkimus luo ymmärrystä tunnelmamuotoilun
vaikutuksista palvelumuotoilutyöpajassa.
service design toolkit for the project, to develop the pre-service of tourism. The
service design toolkit is based on the service design process model, which was tested
with the pilot groups, during two days service design workshop in Ilomantsi. The
research highlights the service design process model and seeks to deepen by developing
an understanding of the phenomena of experience that opens the service design
process model during development process and testing. The research is created by an
ethnographer who interprets the personal experiences of a service designer and pilot
groups in a accordance with an narrative ethnographic study, using a chronological
constructional model and using a confessional style. The research material is based on
the methodological triangulation, because the material used has many layers.
The research material has been analyzed through the themes that emerged from the
material, the themes being networking, atmosphere design and story design.
The results of the study highlighted how the developed service design process model
also supports storynarrating from the point of view of the tourism brand development
and how the service design experience creates the spirit of a communion. In addition,
the study creates an understanding of the effects of atmosphere design on service
design tworkshop.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
The Communication of Service Design – How do Service Designers Communicate Service Design to (Project) Stakeholders?
Zsifkovits, Danielle
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 330 (Lapin yliopisto, 2022)Service design is a relatively new discipline (when compared to graphic design) that draws on the methods and concepts of various other disciplines, inside and outside of the design realm, to achieve innovative solutions ... -
From Co-design to convivial design: insights from engaging users in a participatory clothing design process
Konola, Sanna (Lapin yliopisto, 2014)Research examines participatory design from the perspectives of clothing design, design activism and co-design through engaging users in a participatory clothing design process. Design for sustainability serves as a ... -
What are the key factors and characteristics essential for effective decision-making in design projects, including the role of design ROI and the characteristics of a successful design leader?
Mieskolainen, Arto (Lapin yliopisto, 16.02.2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää muotoiluprojektien päätöksenteon kannalta olennaisia ominaisuuksia. Tämä saavutettiin käyttämällä monitieteellistä lähestymistapaa, johon kuului autoetnografinen päiväkirja, ...