Service design in an industrial company: Case Polar Electro Oy
Murtomäki, Ella (2018)
Murtomäki, Ella
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806191238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806191238
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa perehdytään palvelumuotoilun hyödyntämiseen
teollisen yrityksen tuotekehitysprosessissa. Tutkimus pohjautuu Polar Electro Oy:n
toimintaan, ja tutkimuksella haetaan vastauksia kysymyksiin: 1) Kuinka Polar Electro
Oy:n tuotekehitys prosessista saadaan asiakaslähtöisempi palvelumuotoilun avulla? Ja
2) Millaisia palvelumuotoilun työkaluja voidaan hyödyntää teollisessa yrityksessä
asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi?
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja vastauksia on etsitty laadullisten
asiantuntijahaastatteluiden avulla, sekä niistä saatujen kehitysideoiden
visualisoinnilla ja prototypoinnilla. Haastatteluiden tuloksia tarkastellessa olen
käyttänyt etnografista tutkimusotetta ja luokitellut tulokset sisällönanalyysin avulla.
Sisällönanalyysin lisäksi käytin myös hermeneuttista metodia, jotta sain tuloksista
selkeän ja konkreettisen kuvan. Tärkeimpinä huomiona tuloksista nousi esille
palvelumuotoilun käyttö tuotekehitysprosessin alkuvaiheessa, palvelumuotoilun
liittäminen osaksi tuotekehitysprosessia ja palvelumuotoilijan rooli
tuotekehitysprosessissa alusta loppuun asti. Tärkeimmät vaiheet, jossa
palvelumuotoilua kaivataan ovat sisällön kehittäminen, määrittely ja
käytettävyystestit.
Tutkimukseni tulosten perusteella kehitimme Polar Electro Oy:lle uuden konseptointi
mallin, jota pilotoimme tutkimuksen loppupuolella. Pilotoinnin aikana huomasimme
hyödyllisiä toimintatapoja, joita tullaan kehittämään jatkossa. Todettiin myös, että
yrityksen olisi hyvä hankkia omia palvelumuotoilijoita suuren työmäärän vuoksi.
Palvelumuotoilun käyttöönotto todettiin haasteelliseksi muutokseksi, joka vaatii
yritykseltä käytännön järjestelyitä. Myös palvelumuotoilun ylläpito jatkossa vaatii
yritykseltä järjestelyitä. This Master’s thesis focuses on how to utilize service design in an industrial
company’s product development process. The research is based on Polar Electro
Oy’s operations and focuses on determining: 1) How the Polar Electro Oy product
development process can become more customer-oriented by using service design?
And 2) What kind of service design tools could be utilized in the industrial company
context to increase customer orientation?
My research comprises a qualitative case study, and the search for a solution has
involved qualitative expert interviews and testing the development ideas obtained
via the interviews. I used the ethnographic method when analyzing the research
results. I categorized the results using content analysis and employed a
hermeneutical method to get a clear picture of the results. The most important
findings were the benefits of using service design at the beginning of the product
development process, how to best integrate service design into a product
development process, and determining new ways for the service designer to have
an active role throughout the entire product development process. I found the most
important stages where service design is needed are content development, product
definition and usability tests
Based on the research results, we developed a new conceptualization model for
Polar Electro Oy, which we piloted at the end of my research. During the pilot phase,
we found useful working methods that will be developed in the future. We also
found that it would be good for the company to hire an a number of in-house
service designers because of the large amount of work. The introduction of service
design was identified as a challenging change that requires practical arrangements.
The maintenance of service design in the future also requires arrangements from
the company.
teollisen yrityksen tuotekehitysprosessissa. Tutkimus pohjautuu Polar Electro Oy:n
toimintaan, ja tutkimuksella haetaan vastauksia kysymyksiin: 1) Kuinka Polar Electro
Oy:n tuotekehitys prosessista saadaan asiakaslähtöisempi palvelumuotoilun avulla? Ja
2) Millaisia palvelumuotoilun työkaluja voidaan hyödyntää teollisessa yrityksessä
asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi?
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja vastauksia on etsitty laadullisten
asiantuntijahaastatteluiden avulla, sekä niistä saatujen kehitysideoiden
visualisoinnilla ja prototypoinnilla. Haastatteluiden tuloksia tarkastellessa olen
käyttänyt etnografista tutkimusotetta ja luokitellut tulokset sisällönanalyysin avulla.
Sisällönanalyysin lisäksi käytin myös hermeneuttista metodia, jotta sain tuloksista
selkeän ja konkreettisen kuvan. Tärkeimpinä huomiona tuloksista nousi esille
palvelumuotoilun käyttö tuotekehitysprosessin alkuvaiheessa, palvelumuotoilun
liittäminen osaksi tuotekehitysprosessia ja palvelumuotoilijan rooli
tuotekehitysprosessissa alusta loppuun asti. Tärkeimmät vaiheet, jossa
palvelumuotoilua kaivataan ovat sisällön kehittäminen, määrittely ja
käytettävyystestit.
Tutkimukseni tulosten perusteella kehitimme Polar Electro Oy:lle uuden konseptointi
mallin, jota pilotoimme tutkimuksen loppupuolella. Pilotoinnin aikana huomasimme
hyödyllisiä toimintatapoja, joita tullaan kehittämään jatkossa. Todettiin myös, että
yrityksen olisi hyvä hankkia omia palvelumuotoilijoita suuren työmäärän vuoksi.
Palvelumuotoilun käyttöönotto todettiin haasteelliseksi muutokseksi, joka vaatii
yritykseltä käytännön järjestelyitä. Myös palvelumuotoilun ylläpito jatkossa vaatii
yritykseltä järjestelyitä.
company’s product development process. The research is based on Polar Electro
Oy’s operations and focuses on determining: 1) How the Polar Electro Oy product
development process can become more customer-oriented by using service design?
And 2) What kind of service design tools could be utilized in the industrial company
context to increase customer orientation?
My research comprises a qualitative case study, and the search for a solution has
involved qualitative expert interviews and testing the development ideas obtained
via the interviews. I used the ethnographic method when analyzing the research
results. I categorized the results using content analysis and employed a
hermeneutical method to get a clear picture of the results. The most important
findings were the benefits of using service design at the beginning of the product
development process, how to best integrate service design into a product
development process, and determining new ways for the service designer to have
an active role throughout the entire product development process. I found the most
important stages where service design is needed are content development, product
definition and usability tests
Based on the research results, we developed a new conceptualization model for
Polar Electro Oy, which we piloted at the end of my research. During the pilot phase,
we found useful working methods that will be developed in the future. We also
found that it would be good for the company to hire an a number of in-house
service designers because of the large amount of work. The introduction of service
design was identified as a challenging change that requires practical arrangements.
The maintenance of service design in the future also requires arrangements from
the company.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
The Communication of Service Design – How do Service Designers Communicate Service Design to (Project) Stakeholders?
Zsifkovits, Danielle
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 330 (Lapin yliopisto, 2022)Service design is a relatively new discipline (when compared to graphic design) that draws on the methods and concepts of various other disciplines, inside and outside of the design realm, to achieve innovative solutions ... -
Service Dominant Logic in the Co-creation of Service Design: Based on the Case Study of Online User-Created Content Knowledge Sharing Service
Li, Hui (Lapin yliopisto, 2018)This master thesis examines the interpretations of value of service dominant logic (S-D logic) in the specific context of online knowledge sharing service, in which the content is created by users. Analyzing the ...Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla. -
SHARED PATH Service Design and Artificial Intelligence in Designing Human-Centred Digital Services
Jylkäs, Titta
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 290 (Lapin yliopisto, 2020)Digitalization and the growing service economy place challenges on organizations for transforming their service offerings to match the high user expectations. Services increasingly exploit digital technologies which play ...