Haku
Viitteet 1-10 / 41
Ohjattu havaintopiirustus nuorten kuvallisen elpymisen mahdollistajana.
(Lapin yliopisto, 2020)
Tutkielman kohteena on havaintopiirustuksen opetus lukiossa. Taustoitan havaintopiirustuksen opetusta analysoimalla Suomessa 1900- luvun alussa käytettyjä piirustuksen opetuksen oppimateriaaleja. Tutkimuksen teoreettinen ...
Kuvataide, pojat ja yläkoulu: poikien kuvataidesuhdetta etsimässä
(Lapin yliopisto, 2015)
This research brings forth understanding about boys experiences in art education. The subject is important, for in the fields of media and art education, there has been information about a phenomenon, which speaks of the ...
Alussa oli taide, tuote ja lapsi : 4-8-vuotiaiden lasten kuvataiteen oppi- ja virikemateriaalin suunnittelu ja toteutus tuotesuunnitteluprosessia apuna käyttäen
(Lapin yliopisto, 2007)
Tutkimus käsittelee 4-8-vuotiaiden lasten kuvataiteen oppi- ja virikemateriaalin suunnittelua ja toteutusta. Materiaali on suunnattu erityisesti koteihin, iltapäiväkerhoihin, kouluihin ja päiväkoteihin. Suunnittelutyö on ...
Alku aina hankala : kuvataideopettajien kokemuksia ensimmäisestä työvuodesta ja Lapin yliopiston kuvataidekasvatuksen koulutusohjelmasta
(Lapin yliopisto, 2008)
The difficult beginning : research on art teachers' first working year experiences
The primary objective of this Master's Thesis was to research what kind of challenges art teachers encounter during their first working ...
"Kuin harrastus, päivän piristys" : lukiolaisten käsityksiä kuvataiteesta oppiaineena
(Lapin yliopisto, 2023)
Tässä tutkielmassa tarkastellaan lukiolaisten käsityksiä kuvataiteesta koulun oppiaineena. Tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksenantoja lukiolaiset antavat kuvataiteelle oppiaineena ja millaisia erilaisia ...
Tyhjän paperin ilo ja kammo – Etnografinen tutkimus itseohjautuvuuden tukemisesta 7.-luokkalaisten kuvataidetunnilla dialogin avulla
(Lapin yliopisto, 2021)
Tutkielmani käsittelee 7.-luokkalaisten kuvataidetunnilla syntyneitä sanallisia ja kuvallisia dialogeja, ja sitä kuinka niiden avulla voi tukea itseohjautuvuuden kehittymistä. Tutkimusstrategiana toimii etnografia, ja ...
Kuvataideopettajana kasvaminen kohti opettajuuden professiota
(Lapin yliopisto, 2022-11-15)
Tutkielmani käsittelee kuvataideopettajana kehittymistä kohti opettajuuden professiota. Teoreettisessa viitekehyksessä avaan opettajuutta professiona, kuvataideopettajaa oman alansa asiantuntijana sekä työmotivaation ...
Taiteilija: etuliitteellä vai ilman?
(Lapin yliopisto, 2014)
Narratiivisessa tutkielmassani tarkastelen, miten haastateltavistani on tullut kuvataiteilijoita ja millaisia kertomuksia heillä on taiteesta, sen tekemisestä ja taidemaailmasta. Haastattelemani viisi taiteilijaa työskentelevät ...
”Kädelliset käyttävät käsiään, mikä on myös pään käyttämistä yhtä aikaa”: taidekasvattajien näkemyksiä alakoulun kuvataiteen merkityksestä
(Lapin yliopisto, 2017)
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa tutkin kuvataidekasvattajien antamia merkityksiä kuvataiteelle alakoulun oppiaineena. Mikä tekee heidän mielestään kuvataiteesta merkityksellisen oppiaineen? Millaisia tavoitteita ...
Kuvataidekasvatusta kolmelta vuosikymmeneltä: – Vertaileva tutkimus peruskoulun kuvataideopetuksen perusteista vuosien 1994, 2004 ja 2014 valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa
(Lapin yliopisto, 2018)
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen kuvataideopetuksen perusteiden muutosta kolmen viime vuosikymmenen ajalta. Aineistoni koostuu kolmesta viimeisimmästä valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta, jotka ovat vuosilta 1994, ...