Haku
Viitteet 1-10 / 23
Luokanopettajien antamat merkitykset kotitehtäville osana opetustyötään
(Lapin yliopisto, 2016)
Pro gradu -tutkielmani aiheena on, miksi luokanopettajat antavat kotitehtäviä oppilaille. Valitsin tämän aiheen, sillä aikeisempi tutkimustieto kotitehtävien eduista oppilaille ja opetukselle on ollut sekä ristiriitaista ...
"Suurin tarkoitus on poistaa sitä kouluunlähtemisen kynnystä" : esi- ja alkuopettajien käsityksiä lapsen siirtymästä esikoulusta kouluun
(Lapin yliopisto, 2011)
Tutkimukseni tarkoituksena on kuvailla esi- ja alkuopettajien eli päiväkodin lastentarhanopetta-jien sekä koulun luokanopettajien käsityksiä lapsen siirtymästä esikoulusta kouluun. Tutkimuskohteenani oli, millaisia käsityksiä ...
Toinen toistaan tukien : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia samanaikaisopettajuudesta
(Lapin yliopisto, 2014)
Pro gradu -työni käsittelee luokanopettajien välistä samanaikaisopettajuutta ja heidän yhdessä suunnittelemaa, toteuttamaa ja arvioimaa opetusta. Samanaikaisopetus on aiheena ajankohtainen, sillä se nostetaan esiin ...
Ikuisia pulmia : perusopetuksen opintojen aikaisen oppilasarvioinnin eettiset ongelmat luokanopettajien käsitysten mukaan
(Lapin yliopisto, 2015)
Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta kysymykseen siitä, millaisia perusopetuksen opintojen aikaisen oppilasarvioinnin eettiset ongelmat ovat luokanopettajien käsityksen mukaan. Tutkimuksen aineistona on kuuden ...
Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä rehtorien vaikutuksesta sosiaaliseen työhyvinvointiin
(Lapin yliopisto, 2024)
Johtamisella on tutkittu olevan vaikutusta luokanopettajien kokemaan kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin. Sosiaalinen työhyvinvointi on yksi kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin osa-alueista, johon vaikuttavat johtaminen sekä ...
"Open pitää osoittaa välittävänsä oppilaasta": Luokanopettajien keinoja haastavan käyttäytymisen ehkäisemiseen ja vuorovaikutussuhteen edistämiseen
(Lapin yliopisto, 2024)
Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä siitä, mitä on oppilaan haastava käytös ja miten sitä voi ehkäistä. Toisena tarkastelukohteena on luokanopettajien käsityksiä hyvästä ...
”Et hoksauttaa lapselle miltä toisesta tuntuu. Tai et miltä opesta tuntuu.” : sosiaalisen oppimisen näkökulma myötätunnon ja empatian opettamiseen alakoulussa
(Lapin yliopisto, 2024)
Myötätunnolla ja empatialla on keskeinen merkitys lapsen ja nuoren oppimiselle ja hyvinvoinnille. Ne ovat keskeisiä sosioemotionaalisia taitoja, jotka auttavat yksilöä ymmärtämään ja tukemaan toisia. Pro gradu -tutkielmassani ...
”Oon sitä mieltä, että kyllähän koulu muuttuu paljon kylmemmäksi paikaksi, jos täällä ei kosketusta sallittaisi missään kohtaa eikä tilanteessa.” Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä kosketuksesta osana oppilaiden kanssa tapahtuvaa vuorovaikutusta
(Lapin yliopisto, 2022)
Pro gradu- tutkielmani tarkoituksena on kuvata luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia kosketuksesta osana oppilaiden kanssa tapahtuvaa vuorovaikutusta. Päädyin aihevalintaani sen jännittyneisyyden ja ristiriitaisuuden ...
Luokanopettajien käsityksiä oppilaiden vahvuuksista ja niiden tukemisesta
(Lapin yliopisto, 2018)
Vuoden 2014 opetussuunnitelmamuutos on nostanut oppilaiden vahvuuksien löytämisen osaksi perusopetuksen tehtävää. Opetussuunnitelma ei kuitenkaan määrittele, mitä vahvuudella tarkoitetaan. Tämän pro gradu -tutkielman ...
Luokanopettajien käsityksiä temperamentista ja sen merkityksestä opettajuuteen
(2021)
Tutkimukseni tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä temperamentista ja sen merkityksestä opettajuuteen. Tutkimukseeni osallistui viisi luokanopettajaa. Tutkimusaineistoni koostui luokanopettajien litteroiduista ...