Haku
Viitteet 1-10 / 20
"Ja sitä usein mietin, kun oppilaat olivat tehneet jotakin että millä tavalla heihin suhtaudun" : opettajien kokemuksiin perustuvia käsityksiä arjen etiikasta
(Lapin yliopisto, 2009)
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella opettajien kokemusten kautta muotoutuneita käsityksiä opettajan työn eettisyydestä. Kiinnostuksen kohteena on se, miten opettajan ammattietiikka näyttäytyy arjen tilanteissa eli ...
Oppimissuunnitelma opettajan työn tukena
(Lapin yliopisto, 2006)
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten opettajat käyttävät oppimissuunnitelmaa oman työnsä tukena. Lisäksi selvitimme, miten opettajat tukevat oppimissuunnitelman avulla lapsen oppimista. Oppimissuunnitelmalla ...
Ekaluokkalaisten ajatuksia opettajasta : fenomenografiaan pohjautuva haastattelututkimus lasten omasta opettajasta
(Lapin yliopisto, 2014)
Tarkastelemme pro gradu -tutkielmassamme alakoulun 1. luokkalaisten ajatuksia opettajasta ja pyrimme lapsilähtöiseen toteutukseen. Tutkimuksemme tärkeä näkökulma on saada lasten ääni kuuluviin, sillä uskomme heidän tuovan ...
”Osittain helppoa, osittain raskasta” : alakoulun oppilaiden ja opettajien käsitykset poronhoidosta
(Lapin yliopisto, 2015)
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä erityisesti poronhoitoon tarkoitetun alueen alakoulun oppilailla ja opettajilla on poronhoidosta. Teoreettisena viitekehyksenä toimii poronhoidon historia ja kehitys ...
”..siinä on lähetty ajattelemaan liikunnanopetusta ihan uuesta näkökulmasta” : opettajien käsityksiä liikunnan opetussuunnitelmamuutoksesta
(Lapin yliopisto, 2015)
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 tulee voimaan syksyllä 2016 suomalaisiin peruskouluihin. Liikunnan oppiaine tulee kokemaan uudistuksen myötä useita muutoksia, joista keskeisimpänä on opetukselle asetettujen ...
”Se on alun perin niinku ollu koko ydin tässä, että mää pystyn tajuamaan millasta se oppiminen voi olla - se on osa mun ammatti-identiteettiä" : oppimisvaikeuden yhteys opettajaopiskelijan kehittyvään ammatti-identiteettiin
(Lapin yliopisto, 2018)
Pro gradu -tutkielmamme tavoitteena on selvittää, millainen yhteys opettajaopiskelijan oppimisvaikeudella on hänen kehittyvään ammatti-identiteettiinsä. Tutkimusaineiston keräsimme haastattelemalla kuutta opettajaopiskelijaa, ...
Koulun johtajan rooli opettajien työuupumustilanteissa : fenomenografinen tutkimus koulun johtajien käsityksistä työuupuneiden opettajien palaamisesta töihin
(Lapin yliopisto, 2024)
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia koulun johtajilla on työuupuneiden opettajien palaamisesta takaisin töihin. Tutkielma on fenomenografinen tutkimus. Tutkielmani teoreettisessa viitekehyksessä ...
“No eihän kukaan halua yksin olla, että ihan kaikki lapset tarvii sen jonku kaverin koulusta” : luokanopettajien käsityksiä autismin kirjolla olevien oppilaiden ystävyyssuhteista alkuopetuksessa
(Lapin yliopisto, 2023)
Tutkimukseni sijoittuu kasvatustieteiden ja erityisesti erityispedagogiikan kentälle, ja on muodoltaan pro gradu -tutkielma. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajien käsityksiä autisminkirjolla olevien oppilaiden ...
”Olisi aika vaikeaa tämä työ nykyään, jos opettajan pitäisi pystyä auttamaan myös tämmöisissä asioissa” : ammatillisten opettajien käsityksiä opiskeluhuollosta ja opiskeluhuollollisiin tilanteisiin tarvittavista taidosta
(Lapin yliopisto, 2023)
Tämän laadullisen pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia ammatillisissa oppilaitoksissa työskentelevien ammatillisten opettajien käsityksiä opiskeluhuollosta ja opiskeluhuollollisiin tilanteisiin tarvittavista taidoista. ...
Opettajien käsityksiä oppimisen arvioinnista alakoulussa
(Lapin yliopisto, 2021)
Pro gradu- tutkielmani tavoitteena on selvittää, mitä eri tehtäviä arvioinnilla on opettajien käsityksissä. Tutkielmani aineiston keräsin haastattelemalla yhdeksää alakoulussa työskentelevää opettajaa. Tutkimukseni on ...