- Selaus oppiaineen mukaan Pro gradu -tutkielmatKasvatustiede
Viitteet 1-20 / 171
-
AD/HD-lapsi yleisopetuksessa : koulun tukitoimet ja yhteistyö kodin kanssa
(Lapin yliopisto, 2011)AD/HD-lapsi on haastava kohdattava koulussa. Yhä enemmän opettajat kohtaavat luokissaan oppilaiden ongelmia. AD/HD aiheuttaa sen, ettei oppilas selviä yleisopetuksesta samalla tavalla kuin muut lapset, vaan hän tarvitsee ... -
Aikuisten opettaja tässä ajassa : vierelläkulkija ja kanssaoppija
(Lapin yliopisto, 2011)Tutkimus tarkastelee toisen asteen ammatillista aikuiskoulutusta ja sen opettajuutta. Tutkimuksessa avataan aikuisten opettamisen viitekehystä sekä opettajuuden kannalta olennaisimpia kysymyksiä ja tulevaisuuden haasteita. ... -
”Aina on opittavaa ja voi oppia lisää” : Kiljavan opiston opettajien osaamisen kehittäminen
(Lapin yliopisto, 2015)Tutkimus käsittelee Kiljavan opiston opettajien osaamista ja osaamisen kehittämistarpeita. Kiljavan opisto on Nurmijärvellä sijaitseva järjestökoulutuksiin erikoistunut kansanopisto. Opiston omistaa Suomen ammattiliittojen ... -
”Aina pitää kerrata ohjeet” : työelämäyhteistyö näyttötutkinnoissa opettajien kertomana
(Lapin yliopisto, 2015)Näyttötutkinnot ovat kasvattaneet voimakkaasti suosiotaan aikuisten ammatillisen kouluttautumisen muotona. Näyttötutkintona voidaan suorittaa ammatillisia perustutkintoja, ammattitutkintoja, ja erikoisammattitutkintoja. ... -
Ajassaan elävät lapsiperhepalvelut hyvinvointivaltiossa : kyselytutkimus Sodankylän lapsiperheille
(Lapin yliopisto, 2011)Lapsiperhepalvelut tutkimusaiheena on hyvin ajankohtainen koko Suomessa. 2000-luvulla on tehty runsaasti erilaisia hankkeita ja tutkimuksia lapsiperheiden palveluihin liittyen. Useimmissa on ollut tavoitteena toimivan ... -
Alkoholistiperheen aikuisen lapsen itsekasvatusprosessi
(Lapin yliopisto, 2011)Tämä tutkimus selvittää, miten Minnesota-läheishoito tukee alkoholistiperheen aikuisen lapsen kehitystä ja kasvua; miten vuorovaikutus ja dialogi toimivat alkoholistiperheessä, millaisen henkilökohtaisen kasvun tuen ... -
Alkuopettajien käsityksiä lastenkirjallisuuden merkityksestä lukutaidon kehittymisessä
(Lapin yliopisto, 2018)Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvittää, minkälaisia käsityksiä alkuopettajilla on lastenkirjallisuuden käytöstä lukutaidon kehittymisessä. Aineistoni koostuu kahdeksan opettajan kirjoittamista kirjoitelmista. ... -
Ammatillinen opettaja ryhmän kohtaajana
(Lapin yliopisto, 2013)Opiskelijoiden hyvinvointi ja turvallisuus oppilaitoksissa on viime aikoina nähty tärkeäksi aiheeksi. Sen osoittavat lukuisat projektit joita Suomessa on toteutettu. Näistä yksi on Turvallista ryhmää rakentamaan –hanke ... -
Ammatillisen toisen asteen opiskelijoiden kokemukset tutkintouudistuksen toimeenpanossa
(Lapin yliopisto, 2016)Pro Gradu -tutkielmassani tutkin opiskelijoiden kokemuksia ammatillisen toisen asteen tutkintouudistuksessa. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu ilmiöiden tarkastelusta. Teoriaosuudessa syvennytään koulutuksen ... -
Ammatillisuuden kasvu tiimityössä
(Lapin yliopisto, 2009)Tiimityö itsessään kasvattaa tiimin jäseniä ammatillisesti, koska se on jo työmuotona kouluttava. Yksilöistä muodostuu tiimi, jonka jäsenet ovat riippuvaisia toisistaan tuoden omat taitonsa, tietonsa, kokemuksensa ja ... -
Ammattitaitoinen ja tärkeä, mutta aliarvostettu. Lapin läänin koulunkäyntiavustajien asemasta, koulutuksesta, ammatillisesta pätevyydestä ja moniammatillisesta yhteistyöstä
(Lapin yliopisto, 2011)Tutkimuksen tarkoituksen on kuvata Lapin läänin koulunkäyntiavustajien käsityksiä koulunkäyntiavustajien koulutuksesta, ammatillisesta pätevyydestä ja moniammatillisesta yhteistyöstä. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa ... -
Anoreksiasta kuntoutuminen : asiakkaiden kokemuksia yksityisestä hoidota
(Lapin yliopisto, 2014)Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, miten anoreksiapotilaat kuntoutuvat ja mitkä tekijät ovat eniten vaikuttaneet heidän hoitoonsa ja tukeneet heidän kuntoutumistaan yksityisen sektorin hoidossa. Aihetta lähestyin ... -
Aspects of administrative support in implementing inclusive education : a case study of three finnish comprehensive schools
(Lapin yliopisto, 2014)Inclusive education is about all learners having a right to go to their local schools and receive support in learning there, instead of placing some learners in special schools and classrooms. It is a question of equality ... -
Asperger-lapsi koulussa: vanhempien käsityksiä
(Lapin yliopisto, 2015)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on ollut tuoda esille vanhempien käsityksiä siitä, minkälaisia Aspergerin oireyhtymän diagnosoinnin prosessi, koulunkäynnin tukeminen ja tukitoimien vaikutukset ovat olleet heidän ... -
"Auttaa löytämään omia vahvuuksia ja suunnitella tulevaa" : opinto-ohjaajien käsityksiä lukion opinto-ohjauksesta nivelvaiheessa
(Lapin yliopisto, 2018)Tämän pro gradun keskiössä on lukion ja korkeakoulun nivelvaihe. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata lukion opinto-ohjaajien käsityksiä nivelvaiheen ohjauksen sisällöistä ja rakenteesta sekä oppilaiden vahvuuksien ... -
”Avoimella pelillä” - kehitysvammaisten oppilaiden vanhempien käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
(Lapin yliopisto, 2011)Kasvatustieteen pro gradu -työni keskeinen teema on kehitysvammaisten pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluvien luokkamuotoisessa erityisopetuksessa opiskelevien oppilaiden vanhempien kokemukset koulun kanssa tekemästään ... -
Dialoginen yhteistyö ja osallistaminen verkostossa
(Lapin yliopisto, 2013)Tutkimukseni koskee yhteistyön ilmenemistä Rovaniemen kaupungin nuorten palveluissa. Tarkoitus on tutkia yhteistyön ilmenemisen lisäksi mitkä asiat yhteistyössä toimivat, ja missä asioissa on kehittämistä. Aineisto koostuu ... -
Ei pidä mieltään pahoittaa, eikä liikuntaan patistaa : liikunnan ilo nuorten kasvun tukena
(Lapin yliopisto, 2015)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten nykynuoret saadaan liikkumaan enemmän. Liikunnan avulla voidaan edistää hyvinvointia ja ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Väestön liikuntaharrastuksella on kansantaloutta parantavat ... -
”Ei voi olla läsnä joka tilanteessa” : lastentarhanopettajien käsityksiä lapsiryhmäkoon kasvamisesta
(Lapin yliopisto, 2017)Tutkielmani tarkoituksena on selvittää lastentarhanopettajien käsityksiä yli kolmevuotiaiden lasten ryhmäkoon kasvamisesta sekä sen merkitystä lastentarhanopettajan työlle. Tarkoitukseni on myös selvittää, mitä ... -
"Eihän kukaan nyt voi vaan olla opettaja" : luokanopettajien käsityksiä eettisestä kasvatustoiminnasta koulussa
(Lapin yliopisto, 2012)Tutkimuksemme tarkoitus on kuvata luokanopettajien käsityksiä eettisestä kasvatustoiminnasta, sen luonteesta ja merkityksestä koulussa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme eettistä kasvatustoimintaa koulussa, ...