Lauda - Selaus asiasanan mukaan "digitaaliset pelit"
Viitteet 1-20 / 21
-
Art Knowledge for Gamers: Edistämässä taiteen tuntemusta videopelin muodossa
(Lapin yliopisto, 2025)Tutkielmamme on kaksiosainen ja se jakaantuu kirjalliseen osuuteen sekä kehitettyyn peliin Taiteen Tarinat. Tutkielmamme tavoitteena oli kolmen opiskelijan taitojen ja yhteistyön avulla rakentaa Rovaniemen taidemuseon ... -
Digitaaliset viihdepelit kuvataideopetuksessa: opettajien käsityksiä ja kokemuksia kartottava kyselylomaketutkimus
(Lapin yliopisto, 2015)Tämä tutkimus selvittää millaista on peruskoulun ja lukion kuvataideopettajien digi-taalisia viihdepelejä käsittelevä opetus. Ilmiötä tarkastellaan kuvataideopettajien nä-kökulmasta; kuinka he suhtautuvat digitaalisiin ... -
Digitaalisten pelien esteettiset muodot : Immersion ja vuorovaikutuksen merkitys esteettisessä kokemuksessa
(Lapin yliopisto, 2008)Tutkimus tarkastelee digitaalisten pelien esteettisyyttä sekä samalla selventää immersion ja vuorovaikutuksen roolia esteettisessä kokemuksessa. Huomion keskipisteessä ovat pelien eri ominaisuudet, jotka mahdollistavat ... -
”Jos löytäsin jonkun hyvän pelin ja saisin vähän koulutusta niin, miks ei …” : tapaustutkimus digitaalisten pelien ja opetuksen yhdistämisen vaikeuksista
(Lapin yliopisto, 2012)Tässä tutkimuksessa tutkitaan peruskoulun opettajien digitaalisten pelien käytön ongelmia. Tutkimus keskittyy opettajien arkitodellisuuteen ja sen tarkoitus on tuottaa uutta tietoa niistä ongelmista, joihin opettajat ... -
”KAIKKI ON HELPOMPAA, JOS OOT HYVÄ JÄTKÄ” : tutkielma pelaavien naisten subjektiudesta verkkopeliympäristössä
(Lapin yliopisto, 2018)Pro gradu -tutkielmani tarkastelee pelaavien naisten kokemuksia verkkopeliympäristössä. Tutkielmani tarkoitus on selvittää, miten verkkopeliympäristö vaikuttaa naisten subjektiuteen. Teoreettisena ydinajatuksena tutkielmassani ... -
”Kyllä me niinkö yritettään pitää silmällä, että mitä ne sielä pelaa.” : lasten digitaalinen pelaaminen osana perheen arkea vanhempien kertomana
(Lapin yliopisto, 2014)Tutkielman tarkoituksena on tutkia lasten digitaalista pelaamista osana perheen arkea vanhempien kertomana. Tutkimusaineistona on käytetty kolmea puolistrukturoitua tee-mahaastattelua. Haastatteluun osallistui kaksi äitiä ... -
Legendaarinen oranssi? : Saaliiden arvohierarkinen värikoodaus videopeleissä
(Lapin yliopisto, 2025)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan värikoodattujen saaliiden arvohierarkiaa videopeleissä. Tutkimuksessa kartoitettiin 113 vastaajan haastattelupelin avulla, millaiset värit vetävät pelaajaa alitajuntaisesti puoleensa. ... -
Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä videopeleistä pedagogisena työkaluna
(Lapin yliopisto, 2025)Pro gradu -tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja käsityksiä luokanopettajilla on videopelien käytöstä opetuksessa sekä millaisia hyötyjä ja haasteita niiden käyttöön liittyy. Lisäksi tarkastelimme, ... -
Merkityksellistyvä peliääni: Semioottinen tutkimus äänen funktioista Dishonored -videopelissä
(Lapin yliopisto, 2018)Tämän semioottisen tutkimuksen tavoitteena on ollut kartoittaa äänen funktioita Dishonored -videopelissä. Tutkimukseni pohjautuu kaksitasoiseen analyysiin, jossa olen tarkastellut ensin aineistossa ilmenneitä äänitilanteita ... -
Monet minät : The Elder Scrolls Online -pelaajan virtuaalinen ja fyysinen pukeutumisidentiteetti
(Lapin yliopisto, 2021)Peliala ja pelit eivät ole uusia ilmiöitä, mutta digitaalisten pelien suosio on noussut nopeasti viime vuosikymmenten aikana. Vuosien 2021–2021 aikana vaikuttanut Covid-19 -pandemia on osaltaan vaikuttanut digitaalisten ... -
Pelaajan roolit strategiapelissä Civilization 5
(Lapin yliopisto, 2019)Pro gradu -tutkielmani tarkoitus on selvittää, millaisia rooleja pelaajalle muodostuu strategiavideopelissä Civilization 5. Pyrin työssäni rakentamaan ymmärrystä siitä, mikä on peliteollisuuden osuus pelaajan roolien ... -
Pelataan yhdessä : Interpellaatio tietokoneroolipeleissä ja niiden toisinnoissa
(Lapin yliopisto, 2011) -
Pelikokemus informaatiosisältöjen vastaanottamisen välineenä
(Lapin yliopisto, 2012)Pro gradu-työssäni tutkin, että millaisia pelikokemuksen elementtejä oppimispelin pitäisi sisältää, jotta se tukisi infomaatiosisältöjen vastaanottamista. Tutkimusmetodina käytän hermeneuttista lukutapaa, ja kehittämääni ... -
Pelisuunnittelu Indie -kehittäjien näkökulmasta
(Lapin yliopisto, 2013)Tämä tutkimus käsittelee pelisuunnittelua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Mitä on pelisuunnittelu käyttäen apuna suomalaisten Indie - eli riippumattomien kehittäjien näkökulmia asiasta. Tutkielman analyysimenetelmänä ... -
"Pelit olivat maailma, jossa omilla toimillaan pystyi vaikuttamaan enemmän kuin normaalissa arjessa" : diskurssianalyysi aikuisista digipelaajista mediassa
(Lapin yliopisto, 2023)Digitaalinen pelikulttuuri on lisääntynyt ja yhä useampi aikuinen pelaa erilaisia digitaalisia pelejä. Aikuisten digipelaamista ilmiönä ja miten media siitä puhuu, ei kuitenkaan ole tutkittu vielä kovin paljon. Pro Gradu ... -
Sisällön virheen ja kehittäjän tekemien muutosten vaikutukset videopelien sopimuksenmukaisuuteen
(Lapin yliopisto, 21.02.2023)Tutkielman tavoitteena on selkeyttää videopeleihin kohdistuvaa kuluttajaoikeudellista sääntelyä Digisopimusdirektiivin (770/2019) myötä muuttuneen EU-lainsäädännön ja sen kansalli-sen implementoinnin myötä. Tämän selvittämiseksi ... -
Taideperustainen toimintatutkimus oppimispelin toimivuudesta taidepedagogisena välineenä
(Lapin yliopisto, 31.05.2022)Pro gradu -tutkielmassani keskityn tarkastelemaan oppimispelin toimivuutta taidepedagogisena välineenä. Keväällä 2020 syntyneen COVID-19-pandemian myötä koulut joutuivat siirtymään etäopetukseen, jolloin huomattiin ... -
Turvaton koti : miten kauhugenren konventioita esitetään visuaalisesti pelihahmon kodissa pelissä Silent Hill 4: The Room?
(Lapin yliopisto, 2024)Tutkimus “Turvaton koti: Miten kauhugenren konventioita esitetään visuaalisesti pelihahmon kodissa pelissä Silent Hill 4: The Room?” pureutuu siihen, mikä tekee kauhugenren teoksista pelottavia ja miten näitä pelottavia ... -
Verkkoroolipelaaminen ja sosialisaatio : World of Warcraft -pelit osakulttuurisena toimintana sosialisaation näkökulmasta
(Lapin yliopisto, 2014)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin moninpelattavan verkkoroolipelin World of Warcraftin osakulttuurisia piirteitä ja niiden yhteyttä sosialisaatioon. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esiin näkökulma, joka haastaa ...