- Selaus nimekkeen mukaan Pro gradu -tutkielmat
Viitteet 2520-2539 / 4418
-
Opiskelun ja työnteon yhdistäminen : tutkimus työssäkäyvien yliopisto-opiskelijoiden positiivisista käsityksistä arjessa jaksamisesta
(Lapin yliopisto, 2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia työssäkäyviä yliopisto-opiskelijoita, jotka jaksavat arjessaan hyvin. Tutkimuksessa tutkittiin miksi töitä tahdotaan tehdä opiskelun ohella, kuinka arki saadaan toimimaan ja kuinka ... -
Opiskelun merkitys naisyrittäjän arjessa
(Lapin yliopisto, 2010)Tutkimukseni viitekehys muodostuu työelämän muutoksesta, elinikäisestä oppimisesta ja naisyrittäjyydestä. Yhteiskunnassa ja työelämässä tapahtuvien muutosten taustalla yksi tärkeimmistä tekijöistä on aikanaan ollut ... -
Oppiaine nollapisteessä : Lapin yliopiston mediatieteen historiakäsitys 1990-luvulla
(Lapin yliopisto, 2006)Tutkielmassa tarkastellaan Lapin yliopiston taiteiden tiedekuntaan sijoittuvan mediatieteen oppiaineen historiakäsitystä 1990-luvulla. Tarkastelunäkökulma on kulttuurihistoriallinen. Työn epistemologiaa ohjaa Donna Harawayn ... -
Oppilaan fyysinen turvallisuus peruskoulussa
(Lapin yliopisto, 2018)Perusopetuslain 29 §:ssä on säädetty, että oppilailla on oikeus turvalliseen oppimisympäristöön. Pykälän taustalla on perustuslaissa jokaiselle taattu oikeus turvallisuuteen. Huomattava osa perusopetusta, opetustoimea ja ... -
Oppilaan läheisen kuolema
(Lapin yliopisto, 2022)Tutkimukseni keskiössä ovat tapaukset, jossa oppilas on menettänyt läheisen ihmisen. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa kuoleman ja surun käsittelemisestä alakouluissa. Tutkimusaineistoni keräsin kuudelta ... -
Oppilaan oikeus perusopetuslain mukaiseen perusopetukseen ja oikeuden rajoittaminen oppimisen tuessa sekä erityisissä opetusjärjestelyissä
(Lapin yliopisto, 2023)Oikeus perusopetukseen on lasten ja nuorten keskeisimpiä perusoikeuksia. Yhdenvertaista mahdollisuutta nauttia perusopetusoikeudesta toteutetaan keskeisesti oppimisen tuen kautta, minkä lisäksi perusopetuksessa käytetään ... -
Oppilaan siirtymä kielenkehitystä tukevasta pienluokasta yleisopetukseen
(Lapin yliopisto, 2017)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää oppilaan siirtymää kielenkehitystä tukevasta erityisopetuksen pienluokasta yleisopetukseen oppilaiden ja heidän yleisopetuksen luokanopettajiensa näkökulmasta. Erityisopetuksen ... -
Oppilaan toiveet ja kokemukset liikunnanopetuksessa
(Lapin yliopisto, 2014)Valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa liikunnanopetuksen yhtenä tavoitteena on tuottaa oppilaille positiivisia liikuntakokemuksia. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat liikuntatunnin ... -
Oppilaiden kokemukset yhteistyöstä ja oppimisesta monialaisessa oppimiskokonaisuudessa
(Lapin yliopisto, 2020)Uusimmassa opetussuunnitelmassa on korostettu monialaista oppimista ja osaamista. Opetuksen järjestäjä on velvollinen toteuttamaan vähintään kerran lukuvuodessa peruskoululaiselle monialaisen oppimiskokonaisuuden (MOK). ... -
Oppilaiden luontosuhteen näyttäytyminen luontokokemuksissa
(Lapin yliopisto, 2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata oppilaiden luontosuhdetta heidän luontokertomuksiensa avulla. Tutkimuksen teoreettisena perustana tarkasteltiin luonnon ja ympäristön välistä suhdetta, ympäristökasvatuksen painopisteitä ... -
Oppilaiden tavoiteorientaatiot ja niiden havainnointi oppitunnilla
(Lapin yliopisto, 2023)Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee motivaatiota ja tavoiteorientaatioita. Tavoiteorientaatiot kuvaavat motivationaalisia taipumuksia, jotka ohjaavat yksilön toimintaa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia ... -
Oppilaiden välinen tasa-arvo opetussuunnitelmien perusteissa
(Lapin yliopisto, 2013)Tämän tutkimuksen aiheena on oppilaiden välisen tasa-arvon näyttäytyminen perusopetuksen opetussuunnitelmissa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisena oppilaiden välinen tasa-arvo näyttäytyy opetussuunnitelmissa. ... -
Oppiminen ja kuormittavuus : lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia ongelmaperustaisesta opiskelusta
(Lapin yliopisto, 2013)Lapin ammattiopistossa opiskeltava lähihoitajan perustutkinto on toteutettu vuodesta 2005 ongelmaperustaisen oppimisen periaatteiden mukaan. Pedagogiikka on opetussuunnitelman lähtökohtana ja koko opetus on suunniteltu PBL ... -
Oppiminen, arviointi ja opiskelun laatu yliopistossa
(Lapin yliopisto, 2008)Arvioinnin on tutkimusten perusteella todettu ohjaavan opiskelijoiden oppimista enemmän kuin opetussuunnitelma. Yliopiston pyrkiessä laatujärjestelmissään laadukkaan oppimisen ja osaamisen tuottamiseen tulisi erityinen ... -
Oppimiseen ja matkailualan asiantuntijuuden kehittymiseen vaikuttaneet tekijät Lapin yliopiston matkailututkimuksen opintojen oppimisympäristössä ja kulttuurissa opiskelijoiden näkökulmasta
(Lapin yliopisto, 2014)Yhteiskunnassa tapahtuu koko ajan muutoksia - globalisoituminen, maailman taloudellisen tilanteen heilahtelut ja suurten ikäryhmien jääminen eläkkeelle vaikuttavat työyhteiskunnan perusrakenteisiin. Samat muutokset tuovat ... -
Oppimisen ja osaamisen laatu aikuisten ammatillisessa lisäkoulutuksessa
(Lapin yliopisto, 2011)Pro gradu-tutkielmani käsittelee opiskelijoiden oppimista ja osaamista ammatilliseen aikuis- ja lisäkoulutukseen liittyvän LATTE-hankkeen ollessa tutkimustapaukseni. LATTE on Opetushallituksen ja viiden ammattiopiston ... -
Oppimisjatkumo osaamisen mahdollistajana : terveystiedon opetuksen jatkumon toteutuminen peruskoulun opettajien ja paikallisten opetussuunnitelmien näkökulmasta
(Lapin yliopisto, 2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten terveystiedon opetuksen jatkumo toteutuu luokanopettajien ja yläkoulun terveystiedon aineenopettajien näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, kuinka terveystiedon ... -
Oppimispolku tiedekeskusympäristössä: opiskelusisältönä Arktisen alueen elämä
(Lapin yliopisto, 2018)Tutkimuksemme tarkoitus on kuvailla oppilaiden oppimista tiedekeskusympäristössä. Laadimme kahden oppitunnin mittaisen oppimispolun yhteistyössä Arktisen keskuksen kanssa. Oppimispolun sisältönä oli Arktisen alueen elämä. ... -
Oppimispolkuja uinnin opettamiseen
(Lapin yliopisto, 2011)Opettajan työ vaatii tuhattaituruutta, josta uinnin opettaminen on vain pieni osa. Kuitenkin uinnin opetuksen järjestämiselle annetut kriteerit sekä opettajan harteille sälytetty vastuu oppilaiden turvallisuudesta luovat ...