- Selaus yksikön mukaan VäitöskirjatKasvatustieteiden tiedekunta
Viitteet 1-20 / 127
-
Ageing and Gender in the Nordic Arctic
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 245 (Lapin yliopisto, 2018)In this thesis I undertake to determine how considerations of equality and social justice shed light on the challenges facing older people in the Arctic at large and the Nordic Arctic in particular. My specific aim is to ... -
”Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla.” : nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :105 (Lapin yliopistokustannus, 2012)Syrjäytyminen on monimuotoinen, ajankohtainen yhteiskunnallinen ilmiö. Syrjäytymisvaarassa olevan nuoren elämään on kasautunut tasapainoista kasvua ja kehitystä vaarantavia tekijöitä. Nuoren syrjäytymiskehityksen äärimmäisenä ... -
Aikuislukio opintopolun ja työuran edistäjänä : kerronnallinen tutkimus aikuislukiosta valmistuneiden ylioppilaiden uratarinoista
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 318 (Lapin yliopisto, 2021)Suomalaisessa yhteiskunnassa korostuu yhä enemmän elinikäinen ja jatkuva oppiminen. Ihmisille halutaan antaa mahdollisuus kouluttautua uudelleen, täydentää osaamistaan ja etsiä valmiuksia uudelle työuralle. Aikuisille ... -
Ammatillisen opettajan identiteetti ja auktoriteetti : ammatilliset opettajat ja opiskelijat ideaalia ammatillista opettajuutta etsimässä
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :138 (Lapin yliopisto, 2014)Ammatillisen opettajan arjen opetustyö ja sen laadun kehittyminen muodostavat ammatillista koulutusta koossa pitävän kivijalan. Ammatillisen opettajan työtaakka on kova, mutta moni pyrkii kuitenkin selviämään yhä lisääntyvistä ... -
Asiakaslähtöisyys osaamisperusteisessa ammatillisessa koulutuksessa
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 273 (Lapin yliopisto, 2020)Ammatillisen koulutuksen säädökset uudistuivat vuoden 2018 alussa. Reformissa korostetaan osaamisperusteisuutta ja asiakaslähtöisyyttä, joilla vastataan muuttuvan työelämän osaamistarpeisiin ja ammattitaitoisen työvoiman ... -
Auktoriteetin rakentuminen uskonnollisissa yhteisöissä
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 326 (Lapin yliopisto, 2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sitä, miten auktoriteetti muodostuu uskonnollisissa yhteisöissä. Tutkin auktoriteetin rakentumista ilmiönä, joka tapahtuu uskonnollisessa ympäristössä. Tutkimus sijoittuu ... -
Avoimista opinnoista osaamiseksi : maakuntakorkeakoulukokeilun arkea opiskelijoiden kokemana Kemi-Tornion seutukunnassa
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :31 (Lapin yliopisto, 2005)Tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella maakuntakorkeakoulukokeilua Kemi-Tornion seutukunnassa aikuisopiskelijoiden näkökulmasta. Keskeisellä sijalla tutkimuksessa ovat maakuntakorkeakoulukokeiluun osallistuneiden opiskelijoiden ... -
Beneath the Surface : Developing Video-Based Reflective Practice in the Primary School Teacher Education Programme
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 275 (Lapin yliopisto, 2020)The aim of this study was to investigate the ways in which the video application VEO (video enhanced observation) could be used as part of reflective practice in the primary school teacher education programme at the ... -
Career development and success at work in and around construction sites : experiences and perspectives within finnish construction management
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 392 (Lapin yliopisto, 2024)Työn ja uran merkityksellisyys on noussut yhdeksi merkittävimmäksi työssä viihtymisen tekijäksi niin arjen työpuheessa kuin työelämätutkimusten tuloksissa. Työelämästä myös löytyy yhtä paljon kiinnostavia, yksilöllisiä ... -
Challenging the school mathematics culture : an investigative small-group approach : ethnographic teacher research on social and sociomathematical norms
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :82 (Lapin yliopisto, 2011) -
Co-development of meaningful digital pedagogy : a qualitative multi-method study of teacher education practicums
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 404 (Lapin yliopisto, 2025)Tämän väitöskirjan päätavoitteena on laajentaa oppiviin yhteisöihin liittyvää ymmärrystä opettajankoulutuksen harjoitteluiden ja mielekkään digipedagogiikan yhteiskehittämisen kontekstissa. Väitöskirjan pääasiallisena ... -
Conceptualising personal and mobile learning environments in higher education : focus on students' perspective
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :133 (Lapin yliopistokustannus, 2013)Tämän väitöskirjan tavoitteena oli tutkia yliopisto-opiskelijoiden näkökulmasta, miten henkilökohtaisen ja mobiilin oppimisympäristön käsite voidaan määritellä. Väitöskirja koostuu kuudesta osatutkimuksesta, jotka toteutettiin ... -
”Dat ii leat dušše dat giella” – ”Se ei ole vain se kieli” : tapaustutkimus saamenkielisestä kielipesästä saamelaisessa varhaiskasvatuksessa
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :203 (Lapin yliopisto, 2016)Tämän väitöskirjatutkimuksen ydintä on uhanalaisen saamen kielen elvyttäminen. Tutkimus pyrkii tuomaan uuden näkökulman ja lisän saamen kielen elvyttämiseen tarkastelemalla lasten saamen kielen elvyttämistä yhdessä ... -
Developing a pedagogical model for simulation-based healthcare education
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :167 (Lapin yliopisto, 2015)The purpose of my research is to facilitate healthcare education in simulation-based learning environments (SBLEs). The specific aim of the present study is to give examples of how simulationbased education can be applied ... -
Developing a Theory of Conceptual Contextualisation of Competence-based Education: A Qualitative Study of Multiliteracy in the Finnish Curriculum Framework
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 309 (2021)Competence-based education (CBE) has become a central topic in transnational education policy. The approach has been applied at various education levels around the world, and it has been promoted by various international ... -
Developing Media Literacy Geragogy for Older People through Design-based Research
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 325 (Lapin yliopisto, 2021)The main aim of the present dissertation is to extend the understanding of media literacy pedagogy theoretically and conceptually to better include older people’s media literacy. As a result, and its main contribution, ... -
Digital game-based learning : developing a pedagogical model for primary mathematics education
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 375 (Lapin yliopisto, 2024)Since they contribute to the learning environment and significantly influence all levels of education, digital games are used as educational tools in various learning activities. However, implementation barriers and other ... -
Digital Open Badge-Driven Learning – Competence-based Professional Development for Vocational Teachers
Acta electronica Universitatis Lapponiensis : 247 (Lapin yliopisto, 2019)In the digital era, institutions of vocational education and training (VET) have emerged as transformational and flexible development environments; consequently, it is important to develop digital professional learning ... -
Diskurssianalyyttinen tutkimus ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehittämisprosessista
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :177 (Lapin yliopisto, 2015)Tutkimukseni käsittelee osaamisperustaisen opetussuunnitelman kehittämistä ammattikorkeakoulussa. Korkeakoulujen opetussuunnitelmia on 2000-luvulta lähtien Bolognan prosessin myötä ryhdytty kehittämään osaamisperustaisiksi. ... -
Dysleksia, identiteetti ja biografinen oppiminen : dysleksia aikuisen elämänkerronnassa
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :26 (Lapin yliopisto, 2006)Dysleksia, identiteetti ja biografinen oppiminen selvittää lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuden merkitystä aikuisen elämänkulussa. Teoksen lähtökohtana on biografinen oppiminen. Se ymmärretään prosesseiksi, joiden avulla ...