"koulu" - Selaus asiasanan mukaan Pro gradu -tutkielmat
Viitteet 1-20 / 21
-
AD/HD-lapsi yleisopetuksessa : koulun tukitoimet ja yhteistyö kodin kanssa
(Lapin yliopisto, 2011)AD/HD-lapsi on haastava kohdattava koulussa. Yhä enemmän opettajat kohtaavat luokissaan oppilaiden ongelmia. AD/HD aiheuttaa sen, ettei oppilas selviä yleisopetuksesta samalla tavalla kuin muut lapset, vaan hän tarvitsee ... -
”Avoimella pelillä” - kehitysvammaisten oppilaiden vanhempien käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
(Lapin yliopisto, 2011)Kasvatustieteen pro gradu -työni keskeinen teema on kehitysvammaisten pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluvien luokkamuotoisessa erityisopetuksessa opiskelevien oppilaiden vanhempien kokemukset koulun kanssa tekemästään ... -
Esikoululaisten mielikuvat koulusta
(Lapin yliopisto, 2009)Vuonna 2007 Rovaniemellä kerätty tutkimusaineistoni koostuu esikoululaisilta kerätyistä yksilö/ ryhmä haastattelu-, piirustus- ja kuvamateriaaleista. Tutkimukseni sisältää myös esikoululaisille järjestetyn kouluun ... -
Kohti sujuvampaa yhteistyötä : luokanopettajien käsityksiä Wilmasta kodin ja koulun yhteistyön välineenä
(Lapin yliopisto, 2017)Tutkielmani tarkoituksena on selvittää millaisia käsityksiä luokanopettajilla on sähköisestä viestintäjärjestelmä Wilmasta kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Kysyn millaisia käsityksiä luokanopettajilla on verkkopohjaisesta ... -
Koulun inklusiivisuus luokanopettajien näkökulmasta
(Lapin yliopisto, 2011)Syksyllä 2010 astui maassamme voimaan erityisopetusta koskeva lakimuutos, jonka mukaan erityistä tukea tarvitseville oppilaille tulee jatkossa järjestää heidän tarvitsemaansa tukea ta¬vallisissa yleisopetuksen luokissa. ... -
Koulun valmius – koulu oppilasta varten
(Lapin yliopisto, 2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaista koulun valmius on perusopetuksen ensimmäisellä luokalla vanhempien, ensimmäisen luokan opettajien sekä rehtoreiden näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen, sillä koulutusjärjestelmämme ... -
Kristilliset arvot kristillisen koulun arjessa : etnografinen tapaustutkimus erään kristillisen koulun arjesta
(Lapin yliopisto, 2018)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten kristillisen koulun opetussuunnitelman kristilliset arvot ilmenevät kouluarjessa. Halusimme tuottaa tietoa kristillisen koulun käytännön arjesta ja antaa äänen kristillisen ... -
"Lapsikin osaa sovitella” : minkälaista oppimista koulujen restoratiivinen toiminta tuottaa?
(Lapin yliopisto, 2011)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan restoratiivista ajattelua kouluyhteisön konfliktien ymmärtämisen uutena lähestymisnäkökulmana ja restoratiivista sovittelua uutena konfliktitilanteiden hallintamenetelmänä kouluissa. ... -
Lasten hyvinvoinnin moniammatillinen tukeminen koulussa : laadullinen tapaustutkimus oppilashuoltoryhmän käsityksistä
(Lapin yliopisto, 2013)Tutkimukseni käsittelee lasten hyvinvoinnin tilaa ja hyvinvoinnin moniammatillista tukemista sekä sosi-aalityölle kohdistuvaa tarvetta oppilashuoltoryhmän näkökulmasta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, ... -
"Mitä kouluttamattomampia vanhemmat on, niin sitä..." : näkökulmia oppilaan sosiaaliseen taustaan kytkeytyvien pääomien ja peruskoulun sosiaalisen tasa-arvotehtävän välisestä suhteesta opettajien kertomusten perusteella
(Lapin yliopisto, 2009)Tutkielmassa selvitettiin oppilaan sosiaaliseen taustan ja peruskoulun sosiaalisen tasa-arvotehtävän välistä suhdetta opettajien kertomusten perusteella. Tutkielman viitekehyksessä oppilaan sosiaalinen tausta sisältää ... -
Narratiivinen tutkimus lähetyslasten identiteetin rakentumisesta ja koulukokemuksista
(Lapin yliopisto, 2007)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia lähetyslasten elämäkerrat ovat, miten lähetyslapset rakentavat identiteettiään ja miten sopeutuminen muuttojen yhteydessä sekä lähetyskentällä saadut koulukokemukset ... -
Opettajien ja oppilaiden kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä sekä siinä ilmenevästä oppilaiden osallisuudesta
(Lapin yliopisto, 2015)Kodin ja koulun yhteistyö voidaan nähdä opettajan, vanhempien ja oppilaan keskinäisenä, kolmitahoisena yhteistyönä. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan lapsella on oikeus osallisuuteen omassa elämässään. Koska koti ... -
Oppilaan fyysinen turvallisuus peruskoulussa
(Lapin yliopisto, 2018)Perusopetuslain 29 §:ssä on säädetty, että oppilailla on oikeus turvalliseen oppimisympäristöön. Pykälän taustalla on perustuslaissa jokaiselle taattu oikeus turvallisuuteen. Huomattava osa perusopetusta, opetustoimea ja ... -
Oulun koulun kohinaa kohtaa oppikirjat - koululehti Lappi- ja saamelaiskuvan rakentajana
(Lapin yliopisto, 2014)Tarkastelen tutkimuksessani sitä, millaista Lappi- ja saamelaiskuvaa Oulun seudun koulut ovat tukeneet ja rakentaneet viimeisten vuosikymmenten aikana. Aineistoni koostuu kahdesta osasta. Tutkin vuosien 1957–2013 Oulun ... -
Pienin askelin kohti inklusiivista koulua: tapaustutkimus etnografisin keinoin oppilaiden moninaisuuden kohtaamisesta suomalaisessa peruskoulussa
(Lapin yliopisto, 2011)Tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden moninaisuuden kohtaamista suomalaisessa peruskoulussa. Kyseessä on tapaustutkimus etnografisin keinoin. Tutkimuksemme tavoitteena on rohkaista kouluja kehittämään niiden toimintakulttuuria ... -
Ryhmäyttäminen oppilaiden kokemana
(Lapin yliopisto, 2015)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten kahdeksasluokkalaiset kokevat ryhmäyttämisen. Lisäksi tutkimuksen yhtenä päälinjana oli tutkia, millaisena oppilaat kokevat heidän luokkansa sosiaalisen tilan. Tutkin myös ... -
"Semmonen tietty tiukkuus ja kuitenkin sitte semmonen tietty sydämellisyys" : käsityksiä koulukuraattorin asiantuntijuudesta kouluyhteisössä
(Lapin yliopisto, 2009)Tutkimukseni käsittelee koulukuraattorin asiantuntijuutta kouluyhteisössä. Tutkin opettajien ja opinto-ohjaajan käsityksiä koulukuraattorin asiantuntijuudesta. Tutkimusongelmaa käsittelen kolmen tutkimuskysymyksen avulla: ... -
The content and function of school social work in Lalitpur, Nepal in general frame of school social work
(Lapin yliopisto, 2017)This study determines the content and function of School Social Work in Shree Jana Udaya School Lalitpur, Nepal where the position of School Social Worker is absent. The theoretical framework for this research is ‘School ... -
The UNICEF policy program of Child-Friendly School in practice in Sunrise Boarding School
(Lapin yliopisto, 2017)The research study examines the level of implementation of UNICEF Child-Friendly School model, positive initiatives as well as challenges of Sunrise Boarding school, it is a private school located in Kathmandu, Nepal. The ... -
Työhyvinvointia jäljittämässä – hyvinvoinnin edistäminen kouluorganisaatiossa
(Lapin yliopisto, 2011)Koulua voidaan lähestyä tutkimuskohteena eri näkökulmista. Koulu voidaan nähdä esimerkiksi yhteiskunnallisena järjestelmänä, sosiaalisena organisaationa tai ihmisten työyhteisönä. Tässä tutkimuksessa koulu nähdään ennen ...